Äppelsmulpaj

[Foto: Hemmakatten]
 
Något av det bästa jag vet den här årstiden är att göra och äta äppelsmulpaj. Det är enkelt och billigt och inte minst så smakar resultatet gott. Har ett recept som jag använt i tjugo år och har inte tröttnat ännu. Jag brukar variera receptet utifrån hur mycket jag ska göra och om det ska vara i en stor eller flera små portionsformar.
 
Äppelsmulpaj (4 personer)
2 äpplen
socker
mald kanel
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
100 gram smör
1 tsk ljus sirap.
 
Smält smöret i kastrull. Under tiden skalas och klyftas äppen som läggs i en form eller små portionsformar. Pudra över kanel och lite socker (kan hoppas över. När smöret är smält rör i havregryn och mjöl. En aning sirap för att söta till det. Jag har börjat använda det istället för vitt socker. Ibland har jag även lite kokosflingor i smuldegen, men inte denna gång. Lägg över havregrynsröran som ett täcke över äpplena. Grädda i 175 grader 35-45 minuter. Servera vaniljglass och/eller vaniljsås till.
 
Copyright 2015 Hemmakatten. 
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0