Rödbetspaj

[Foto: Elle Mat & vin]
 
En favorit i matväg är paj i alla dess former. Framför allt på sommaren gör jag paj av någon anledning. Men nu när jag såg det här recepetet blev jag sugen på att göra en snart. Detta recept ska jag spara tills det blir säsong för de egenodlade rödbetorna. Tills dess finns de ju att tillgå i butik. Som komplement till rödbetorna används här getost, men jag kan tänka mig att fetaost blir minst lika bra, och inte lika "mastigt". Receptet kommer usprungligen från Elle Mat & Vin men pajdegsreceptet är från Voltaires kokbok.
 
Pajdeg
2 dl vetemjöl
100 gram smör eller margarin
2 msk iskallt vatten

Blanda mjöl och smör (skuret i skivor) direkt i pajformen. Arbeta ihop till smulig deg. Tillsätt vatten och knåda till fast deg. Kavla/tryck ut degen i pajformen (ca 24 cm i diameter) och tumma fast kanterna mot formen. Pricka skalet med en gaffel. Förgrädda 15 min i 200 grader.
 
Fyllning
1 gul lök
400 g kokta rödbetor
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
några kvistar färsk rosmarin
100 g getost
 alternativt fetaost
3 ägg

2 dl crème fraiche
1 tsk honung
 
Topping
10 rostade valnötter
 
Gör så här
Skala och hacka löken. Skala och klyfta rödbetorna. Fräs löken på medel-värme i olivolja och blanda den sedan med rödbetor, salt, peppar och klippt färsk rosmarin. Smula osten och blanda den med ägg, crème fraiche och honung. Tillsätt rödbets- och lökblandningen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen cirka 25 min. Rosta under tiden valnötterna snabbt i en het panna. Ta ut pajen och strö valnötterna över den. Låt svalna.

Servera med fräsch grönsallad till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0