Hjortfilé

[Foto: Hemmakatten]
 
Gårdagens middag var en hjortfilé som helstektes i gjutjärnsgryta. Den var färdigmarinerad med enbär och svamp. Jag brynte hjortfilen i grytan och sedan drog jag ner till lägsta värmen och så fick den stå och småputtra under lock tills innertemperaturen var 54 grader. Till detta gjordes klyftpotatis och ugnsbakade äpplen. Till såsen använde jag skyn från köttet som blandades ut med matgrädde, svartavinbärsgelé, kalvfond och timjan. Det blev faktiskt riktigt gott. Det är inte ofta jag äter vilt men hjort var smakrikt så det kommer jag definitivt prova igen. Nästa gång blir det en som inte är marinerad, den smaken tenderade att ta överhanden.
 
Gräddsås till vilt
Köttsaft/sky från stekningen: 1 dl
2,5 dl grädde
1-2 tsk svartavinbärsgelé
1 msk kalvfond
1/2 tsk torkad timjan
1 tsk soya
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0