Saffransköket

[Foto: Hemmakatten]
 
Det som gjorde att jag plockade till mig den här boken bland alla andra på hyllan i second hand-butiken var titeln. Saffransköket. Det lät exotiskt och väckte min nyfikenhet. Till min glädje visade den sig handla om ett ämne som jag vill läsa mer om; historier och levnadsöden kopplade till ett kulturellt och historiskt område, gärna relaterat till länderna runt israel och övriga mellanöstern, ett intresse som väcktes när jag nyligen läste Morgon i Jenin. Det var en bok som berörde mig djupt. Saffransköket av Yasmin Crowther spelar på samma strängar och engagerar. Återigen är det kvinnor i fokus. Hur Maryam, född i Iran på 50-talet, vägrar följa traditionen och faderns vilja, och hur konsekvenserna av detta påverkar inte bara Maryam utan också många av hennes nära, framför allt den unge man som hon är förtjust i. Och som också får efterdyningar i mer än en generation. Porträttet av Maryam är levande och närgånget. Och man förstår bakgrunden till hennes känsloreaktioner av idag när det förflutna spelas upp. Det är sorgligt att läsa om hur en normalt livfull, levnadsglad personlighet trycks ner och förskjuts. Hur århundraden av traditionella föreställningar läggs som ett ok på hennes axlar och som en blind slöja över omgivningens förnuft. Maryam lyckas mot alla odds skapa sig ett annat liv. I England, i en ny kultur, med en ny familj. Men hennes liv påverkar även nästa generation, nu i form av hennes egen dotter Sara, som också får uppleva konsekvenserna på ett för henne mycket påtagligt och smärtsamt sätt. Saffransköket beskriver den iranska kulturen som jag tror på ett nyanserat sätt. Med sina för- och nackdelar. Och även mustigt med ingående beskrivningar av maten, musiken, naturen och färgerna. Det är en färgstark upplevelse och en tänkvärd bok perfekt till sommarens läsning.
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0