Fänkålstsatsiki

[Foto: Hemmakatten]
 
Tänkte också hinna med ett snabbt mattips denna fredag och det är en ny variant på den klassiska tsatsikin. Jag hittade receptet i ICA Buffé och igår fick jag anledning att prova när vi var några fler till middag. Egentligen ska man väl inte testa något helt nytt i sällskap men jag tänkte att det får bära eller brista. Och resultatet blev som tur var över förväntan. Verkar som om det blev godkänt överlag. Denna fänkålstsatsiki serverades till ugnsbakad lax och färskpotatis men fungerar säkert lika bra till grillat kött. Jag ska prova det vid ett annat tillfälle själv.
 
Recept Fänkålstzatziki (4 personer)
Ansa och dela en fänkål (ca 250 gram). Spara dillen.
Skiva fänkålen tunt och blanda med 1 msk vit balsamvinäger (jag tog vitvinsvinäger då det var det som fanns hemma), och 1 tsk salt. Låt stå i 15 minuter.
Pressa sedan ut vätskan och blanda fänkålen med:
3 dl matyoghurt (10%)
2 finhackade vitlöksklyftor
1,5 tsk honung
1 krm peppar
Garnera med fänkålsdillen. Klart!
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0