Citronrulltårta med mascarpone & jordgubbar

[Foto: Hemmakatten]
 
Den här varianten av rulltårta såg jag på TV4:as Nyhetsmorgon som sändes på Midsommarafton och som bakades av systrarna Brydling. Den såg otroligt god ut då och nu vet jag att den även smakar som den ser ut. Jag gillar den här typen av recept/bakverk: Lätt att göra, gott att äta och väldigt trevligt att se på. Perfekt till sommarens fikastunder eller födelsedagar. Och är det så att man inte tycker om citron är det bara att utesluta just den ingrediensen även om jag tycker att det ger en väl avvägd syrlig smak, precis lagom. Och som nästan alla tårtor blir den ännu godare dag två när den har fått stå till sig lite.
 
Recept
 
Ingredienser

Rulltårta (botten)
3 ägg
2 dl strösocker
2 msk grädde (går lika bra med mjölk eller naturell yogurt)
2 dl vetemjöl
1  citron, finrivet skal
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Fyllning
300 g mascarpone (jag använde en ask som är på ca 280 gram och det gick bra)
3 msk florsocker
1  citron, finrivet skal
2 dl jordgubbar, delade och lätt sockrade
 
Garnering
1 dl
 jordgubbar till garnering
vispad grädde (detta hoppade jag över men det ser mycket fint ut med grädden på)
 
Gör så här
 
Rulltårta (botten)
Vispa ägg och socker pösigt. 
Tillsätt grädden/mjölken
Blanda ihop vetemjöl, citronskal, vaniljsocker och bakpulver. Sikta eller rör försiktigt ner det i äggsmeten.
Bred ut smeten på plåtar med bakplåtspapper och grädda i ugn på 225 grader i cirka 5 minuter.
Vänd upp på sockrat bakplåtspapper och låt allt svalna.
 
Fyllning
Vispa mascarpone, florsocker och citron till krämig konsistens. 
Ta bort pappret från kakan.
Bred ut ett jämnt lager med kräm och fördela bären på krämen.
Rulla ihop, låt svalna. Garnera med vispad grädde och jordgubbar.  
 
Klart! MUMS! :)
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Inger

Vilken härlig rulltårta. Måste prova detta recept nästa gång.

2014-07-14 @ 20:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0