Chokladsockerkaka

[Foto: Hemmakatten]

När det är lite halvdana dagar, ömsom sol, ömsom skugga passar jag på att baka. Nu senast blev det en chokladsockerkaka. Jag ville ju också passa på att använda mitt senaste second hand fynd från Erikshjälpen, ev avlång räfflad kakform. :) Jag kombinerade två recept till följande:
 
Recept 1 sockerkaka, ca 10-15 bitar
Tid: 1 timme
 
Ingredienser
3 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
3 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1,5 dl hett vatten

 
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i alla torra ingredienser. Låt det smälta smöret svalna och häll i smeten. Vispa in det ordentligt. Häll därefter på det heta vattnet och vispa in ordenligt. Sedan är det dags att hälla smeten i en smörad och bröad form (ska klara 1,5 liter). Grädda i ugnen 175 grader i ca 45 minuter. Känn efter med en sticka om kakan är klar. Jag gräddade kakan ca 10 minuter extra på lägre värme.
 
En klick vispad grädde till bilden ovan hade kompletterat det hela men ibland får man ta vad man haver...
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0