God fisksoppa

[Foto: Hemmakatten]
 
Förra helgen testade jag att uppgradera en saffrans- och fänkålssoppa till att bli en matigare fisksoppa. Det blev lyckat, gott och lagom mättande. Grundreceptet kommer från Manfreds matblogg. Sedan lade jag till torsk, lax, morötter, palsternacka samt körsbärstomater. Det vita vinet, Vina Esmeralda köpte jag på flygplatsen på Gran Canaria men det finns som beställningssortiment på Systemet. Friskt vin som passade bra till.
 
Fisksoppa (ca 4 personer)
1 fänkål på ca 150g, skuren i strimlor
1 purjolök, skuren i strimlor
4 msk smör
7dl fiskbuljong
3 dl grädde
1/2 citron, saften av
1 krm cayenne
1 paket saffran
2-3 torskfilér i bitar
2-3 laxfilér i bitar
2 palsternackor, finhackad
1 morot i slantar
8-10 körsbärstomater skurna i halvor
Salt- & vitpeppar från kvarn
 

Gör så här:
1. I en kastrull, fräs smöret och tillsätt fänkålen och purjolöken samt en palsternacka, mjukgör.
2. Tillsätt citronsaften, cayenne och saffran,
3. Häll över buljongen och grädden, låt småputtra i ca 20min.
4. Under tiden som soppan kokar, skoka den andra palsternackan och moroten i en egen kastrull. Dessa läggs sedan i soppan under moment 7.
5. Mixa soppan slät med tex en stavmixer.
6. Smaka av med salt- och vitpeppar, red vid behov av soppan med lite maizena.
7. Lägg i den kokade moroten, palsternackan, körsbärstomaterna samt fisken i soppan och låt koka upp på nytt under 5-10 minuter tills fisken är genomkokt.
8. Häll upp den skummade soppan i varma tallrikar och rippla ev över lite olivolja.

 

© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0