En man som heter Ove

[Foto: Hemmakatten]
 
Här kommer ett riktigt bra boktips. En feelgood roman om en man som heter Ove. Han är 59 år och äger en Saab. För Saab är den bästa bil man kan ha och köra. Och har man en gång valt bilmärke så håller man sig till det. Likaså när det gäller bensinkedja. Ingen idé att byta när man en gång har bestämt sig för vilken kedja man ska tanka hos. Ove har mycket bestämda åsikter om hur tillvaron ska vara. Hur vardagen ska ordnas och hur bostadsrättsföreningen han bor i ska skötas. Varje dag går han sin kontrollrunda genom området för att se att allt är som det ska, eller rättare sagt, att allt är som han tycker att bör vara. Ove är inte lätt att komma in på livet. Fåordigt karg, men burdust rak när han väl öppnar munnen. En smula bitter skulle nog någon säga... Varför har det blivit så? Vi får följa med Ove i hans radhus genom några omvälvande händelser. Nya grannar flyttar in som inte alls förstår meningen med att hålla grannar på en, gärna två armlängds avstånd. Nej, de ignorerar högaktningsfullt Oves motstånd och klampar vänligt men bestämt in i hans liv. Och vänder upp och ner på det. Eller får honom att hitta tillbaka till livet?
 
Det är mycket underhållande att läsa om Ove. Jag blir road, jag blir rörd. Jag ömsom skrattar, ömsom torkar en tår. Allt medan historien utvecklar sig förstår man allt mer varför saker och ting har blivit som det har blivit. Och framför allt varför Ove har blivit som han har blivit. Jag har den grundläggande uppfattningen om att alla har en historia, de flesta värda att berättas. Likaså att alla har något att bidra med bara de får chansen. Den här boken understryker det och jag gillar den desto mer bara på grund av det. Fredrik Backman har skrivit en gripande, rolig och fin roman. Om en man som heter Ove. Läs den!
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0