Pepparkaksmuffins

[Foto: Hemmakatten]
 
Hembakat är bland det bästa jag vet. Och jag tycker det är roligt att göra efterrätter eller vissa bakverk. Nu har jag för första gången bakat pepparkaksmuffins och de gick hem hos syskonbarnen som var här på fika. De gick åt och det är ett bra betyg! :) Receptet hittade jag hos här. Jag gjorde inte den goda frostingen denna gång men har nu ingredienser hemma till det till nästa gång.

Recept
2 st ägg
3 dl strösocker
2 pepparkakskrydda (Kockens)
1 tsk kanel
1 st bikarbonat
3 dl vetemjöl
50 g smör, smält
1.5 dl mjölk, filmjölk, yoghurt eller gräddfil  - jag använde mjölk
2 msk lingonsylt
 
Gör så här: Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggen och sockret tills det blir pösigt. Blanda kryddorna, bikarbonaten och vetemjölet. Rör ner i äggvispet. Blanda ner det smälta smöret, liksom mjölken och lingonsylten. Jag ställde muffinsformar av papper på en muffinsformsplåt. Då blir det extra stadigt. Häll i smeten formarna. Enligt ursprungsreceptet ska muffinsen gräddas i cirka 15-20 minuter men då mina var för lösa då gräddade jag dem i 30 minuter och det blev bra. Man kan även baka detta recept som en hel kaka, häll då smeten i en bröad form istället, och grädda kakan i ca 40 minuter istället.

 

Frosting
60 g mjukt smör
100 g Philadelphiaost
6 dl florsocker
ev 1/2 dl frysta lingon

 

Gör så här: Fördela smöret i mindre bitar. Blanda i Philadelphiaosten och florsockret . Vispa till en smidig röda/frosting.Slutligen kan du försiktigt röra ner de frysta lingonen. Spritsa sedan på de svalnade muffinsen.

Ursprungsreceptet hittar du här!

 

[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0