Äppelsockerkaka II

[Foto: Hemmakatten: äppelkakan före och efter gräddning]
 
Nu har jag gjort ett nytt försök på äppelsockerkakan. Jag var inte nöjd med smaken senast och idag testade jag istället ett modifierat recept. Jag googlade på sockerkaka och sedan lade jag till äpplen, kanel och socker som garnering. Det blev bättre, men inte helt perfekt. Är det att jag inte klarar av bakpulver längre? Nåväl, det är bara att prova sig fram.
 
Så här är det nya receptet, hämtat från arla och kombinerat med det gamla.
 
Ingredienser
100 gram smör
1,5 dl mjölk
2 st ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 12 tsk bakpulver
 
Garnering
3 skalade och klyftade äpplen, 2 msk smör, 2 msk socker, 1/2 msk kanel, ev flagad mandel
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form som rymmer ca 1,5 liter. Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt vaniljsocker eller rivet citronskal, mjölet blandat med bakpulvret och mjölkblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet, häll den i formen.
 
Garnera med de klyftade äppelskivorna, strö över sockret och kanelen som du har blandat ihop, strö ev över flagad mander och till sist portionera ut små smörklickar.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-45 min. Servera som den här eller med vanilsås eller vispad grädde.
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0