En klassiker: Saffrans- & valnötsbiscotti

[Foto: Hemmakatten]
 
Några år i rad nu har jag bakat dessa saffrans- och valnötsbiscotti kring jul. De är lätta att göra och smakar gott. Lägg dem i en fin plåtburk eller glasburk med ett vackert tygband och det blir genast en uppskattat gåva till familj eller vänner till adventsfikat eller som julklapp. Det har blivit Hemmakattens klassiker! :)
 
Recept Saffrans- och valnötsbiscotti (ca 40 st)

Ingredienser
200 g valnötter
100 g smör
3 st
ägg
2.5 dl socker
0.5 g saffran
0.5 tsk salt
6 dl vetemjöl (6-7 dl beroende på hur "blöt" degen känns)
1 tsk bakpulver
 
Gör så här
1. Hacka nötterna grovt.
2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Stöt saffran med salt i en mortel och rör sedan ner blandningen i smöret.
5. Blanda nötter, mjöl och bakpulver för sig och rör sedan ihop med saffranssmöret och äggsmeten till en
ganska lös deg.
6. Dela i tre delar och forma till rullar. Ta mer mjöl om degen känns för lös.
7. Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt.
8. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter.
9. Skär längderna till skorpor med diagonala snitt.
10. Torka i 75 grader i 60 minuter.
11. Förvara i lufttät burk.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helenas Söta

Jag gillar saffransbiscotti så mycket! Denna julen har jag tyvärr inte hunnit baka några.

Jag önskar dig en riktigt skön och trevlig julhelg!

2013-12-23 @ 23:29:14
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0