Babel


[Foto: Skärmdump från svt.se]

För en tid sedan var jag delaktig i en diskussion om tv-licensens vara eller icke vara. Jag påstod frankt att det knappt sänds något bra i de två kanalerna (förutom en del brittiska serier och en del annat också så klart), men framför allt tycker jag inte att det fåtal tv-timmar jag lägger på dessa kanaler under ett år motsvarar avgiftens höga summa. Som motargument fick jag höra att i SVT sänds ett av de bästa programmen, kanske till och med det bästa programmet.
- Har du sett det?
- Nej...
- Men då så! 
 
Självklart blir jag nyfiken och undrar om något tv-innehåll verkligen kan leva upp till detta beröm. Jag är inte den som är den och därför bänkar jag mig ivrigt denna söndag kl 20.00 och det som har blivit symbolen för tv-licensavgiftens rättmätighet eller inte; nämligen litteraturmagasinet Babel. Från första bildrutan och anslaget känner jag att det händer. Jag dras med, jag dras in, Visst är det härligt att bli överraskad och att få ändra sig. Jag kan bara hålla med om att i Babel har SVT en riktig höjdare. Det är underhållande, det är intelligent, det är roligt. Vi som tittare leds med säker hand av programledaren Jessica Gedin. Hon är kompetent och lika välartikulerad på tv som i sina skrivna bok-krönikor. Såväl hennes frågor som hennes analyser är intressanta och väl genomtänkta, och hon får gästerna att öppna sig och berätta om sina romaner på ett både fängslande och personligt sätt.
 
En nytt inslag för den här säsongen är "litterär detektiv i verkligheten". Den tidigare programledaren Daniel Sjölin tar oss med på en tur genom vårt avlånga land för att hitta de riktiga geografiska platserna från svenska litterära succéer. Denna gång är det stället för den slutliga striden mellan Lisbeth Salander och hennes värsta fiende, tillika halvbror, Niedermann som eftersöks. I verkligheten. Det är mycket roande och kul att följa när Sjölin med Stieg Larssons bok Luftslottet som sprängdes i högsta hugg tar sig till OK-macken i Rimbo, Uppland, för att se var Lisbeth köpte sin kaffe och inplastade macka innan hon tar sig vidare till slutkampen. Det görs också ett nedslag hos en snickare där författar-Larsson antas ha blivit introducerad till spikpistolens ypperliga förtjänster. Ett verktyg som sedan används av Lisbeth för att en gång för alla stoppa den mordiska halvbrodern. Att hitta litterära platser i verkligheten är ett riktigt fyndgrepp på genren moderna svenska klassiker!
 
Så mina vänner. Söndagar kl 20.00-21.00 är numera en hedersstund. Babel. SVT2.
 
PS. För övrigt tycker jag fortfarande tv-licensavgiften är för hög. DS.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Helena

Hmmm...det programmet har jag aldrig sett. Kanske dags att ge det en chans som du säger:)

2012-09-04 @ 22:19:10
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0