Spenatsoppa

[Foto: Hemmakatten]
 
Ikväll var det dags för en klassiker till middag; spenatsoppa med ägghalvor. Känns värmande på insidan när det är kallt på utsidan. Jag kollade några olika recept på nätet och gjorde en lite egen variant men utgick från en grund som stjärnkocken Markus Aujlaay har gjort. Soppa smakar verkligen gott kalla höstkvällar. Jag serverade baguette till för att det skulle bli lite mer matigt.
 
Spenatsoppa (4 personer)
1 gul lök
1 potatis
1 fänkål
2 msk smör
1.25 liter vatten
1 hönsbuljongtärning
400g fryst spenat (alternativt 200 gram fryst + 200 gram färsk spenat)
1/2 tsk vitvinsvinäger
1 dl matgrädde
salt och vitpeppar
1-2 msk bladpersilja
 
Gör så här
Hacka lök, potatis och fänkål i småbitar och stek i smör några minuter utan att det tar färg.
Häll på vatten och lägg i buljongtärning och låt koka tills grönsakerna är mjuka.
Lägg i den frysta spenaten och låt tina. Lägg i bladpersiljan. Lägg sedan i den färska spenaten och mixa till slät soppa.
Häll i grädden och låt koka upp.
Smaka av med salt, peppar och vinäger.
 
Servera med kokta ägghalvor.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Gott! Den ska jag nog inspireras va i veckan.

2012-11-03 @ 19:53:28
URL: http://www.intheheadofs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0