Chokladsockerkaka med chokladcreme

[Foto: Hemmakatten]
 
När jag läste receptet till den här chokladkakan började det vattnas i munnen på mig och jag tänkte direkt att jag måste prova att baka den. Sagt och gjort -. ingredienser köptes in och ärmarna kavlades upp.  Det här är en kaka för dig som gillar choklad. Jag trodde att den skulle bli godare men om den äts ljummen med vanlijglass till så är det helt OK.
 
Recept Chokladkaka med chokladcréme (12 bitar)

kakan
smör till formen
ströbröd
2 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl muscovadosocker
100 gram smör
1 dl mjölk
2 msk kallt starkt kaffe
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
 
fyllning
125 gram smör
1 dl vispgrädde
25 gram rumstempererat smör

gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröda en sockerkaksform som rymmer 2 liter. Vispa ägg, socker och muscovadosocker poröst. Smält smör i en kastrull och häll i mjölk och kaffe. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner vätskan tillsammans med de torra ingredienserna i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda mitt i ignen i ca 40 minuter. Prova med en sticka om kakan är färdig. Ta ut kakan och låt den vila i formen i 5 minuter. Vänd sedan upp den på en tallrik och låt svalna under formen.
Hacka chokladen och ställ åt sidan. Koka upp grädde. Ta av kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den har smält helt. Vispa eller mixa i smöret. Låt tryffeln kallna. Dela sockerkakan horisontellt på mitten. Bred ut fyllningen eller spritsa över botten. Lägg på överdelen. (alternativt bred på cremen på toppen) Låt kakan stå svalt innan den skärs i bitar.
 
Receptet kommer från boken Choklad av Elisabeth Johansson och publicerades i tidningen Plaza Interiör nr 11, 2012.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0