Ugnsbakade rödbetor med chèvre

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag provade något nytt till middag en kväll den här veckan: ugnsbakade färska rödbetor med chèvre. Det blev mycket gott. Det enda som kunde varit bättre var konsistensen på rödbetorna. Jag hade dem för kort tid i ugnen även om jag följde receptet. För att göra det lite matigare lade jag dem på en bädd av sallad gjord av färska babyspenatblad, coctailtomater, lite ruccola och färsk basilika. En måltid som är både nyttig och välsmakande.
 
Recept
Ett  knippe färska rödbetor som skalas och delas på mitten eller i mindre bitar. Lägg i ugnsäker form. Ringla över  olivolja och lite flingsalt. Baka i ugn på 220 grader i minst 30 minuter. Jag tänker prova 45 minuter nästa gång för att de ska bli mjukare. Ta ut rödbetorna. Lägg på skivad chévre och ringla honung över. Strö över lite färsk timjan. In i ugnen igen i ca 5 min eller tills getosten fått fin färg. Ät rödbetorna som de är eller lägg på sallad. Klart!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Tess

Mums, vad gott! :) Kram

2012-06-29 @ 17:34:42
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se
Postat av: Annika

Mumsigt :>

2012-06-30 @ 20:11:02
URL: http://blogofphoto.blogg.se
Postat av: Helena

Rödbetor är en väldigt underskattad grönsak som jag tycker är himla god när man lagar dem i ugnen eller på grillen. Sen blir ju fingrarna så vackra när man skalar dem...hihi:))

2012-06-30 @ 21:07:39
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0