Sommarmiddag

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag vill dela med mig av en av sommarens godaste middagar som jag åt hos familjen på Käringön. Fiskpaket i folie som smakade gudomligt gott och fräscht. Färskpotatisen hade förkokats och sedan skivats och lagts i botten. Lägg sedan strimlad purjolök som nästa lager. Därefter en bit vit fisk. I detta fall blev det långa, men jag har även provat med torsk sedan dess och det smakar lika bra. Det som gör hela anrättningen är nämligen röran som läggs på fisken; crème fraiche blandat med ädelost. Lägg sedan några strimlor soltorkad tomat överst och in i ugnen tills fisken är klar. Cirka 200 grader i 15-20 minuter. Vad gäller proportionerna till röran så uppskattar jag att till en burk creme fraiche behövs det 70 gram ädelost vilket räcker till 3 laxpaket.
 
Som efterrätt blev det en riktig sommardessert. Marängtårta med vaniljglass och färska bär. En höjdare i matväg! Vilket matminne denna underbara sommarmiddag är.
 


[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: M ä r t h a . V

Hey! :) Jag har precis skapat min blogg & det invigs med en liten tävling i samarbete med Weskins. Titta gärna in i min blogg & delta i tävlingen! Det skulle vara jättekul :3 Kram Märtha, mvphotos.blogg.se!

Postat av: Helena

Jag tycker det är så fantastiskt gott med fisk i foliepaket. Har inte provat med den kombinationen med ädelost, men det låter jättegott. En skvätt grädde och vitt vin är inte dumt det heller.

2012-07-31 @ 22:45:28
URL: http://baklust.blogg.se
Postat av: Fotograf Annie

Vad gott det ser ut :)

2012-08-01 @ 17:22:25
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: johanna

Oj vad gott det såg ut! :)

2012-08-02 @ 10:09:30
URL: http://tigermysig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0