Fredagsfika


[Foto: Hemmakatten]

Vilken trevlig inledning på helgen! God fika och härligt sällskap. Kan inte bli bättre. Jag testade att göra en variant av min vanliga äppelsmulkaka, denna gång med hasselnötter i smuldegen och bytte ut sockret mot sirap. Helt okey, men om jag gör det en annan gång kommer jag att minska på mängden hasselnötter då det blir en ganska dominant smak och konsistens av denna nöt. Med mycket vaniljsås och vaniljglass märks det dock inte. Snarare ytterligare en bra anledning att slå till rejält på såsen! :)

Hoppas att du går en begynnande fin helg till mötes. Jag ser fram emot en lugn fredagkväll, ev ser jag den romantiska komedin It´s Complicated som TV3 visar kl 20.00. En underhållande och varm film. Lugnt idag så höjer jag tempot imorgon istället med en lång löparrunda och sociala aktiviteter. Ha det gott!

Äppelsmulpaj med hasselnötter
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
2 mska sirap
100 gram smör
100 g hasselnötter (räcker med hälften)

3 skalade och skivade äpplen
1 msk socker
ca 1 tsk kanel
ev kardemumma

Lägg de skalade och skurna äppelskivorna i en ugnssäker form. Pudra över socker, kanel och ev kardemumma. Smält smöret i en kastrull. Blanda i vetemjöl, havregryn och finhackade hasselnötter. (Jag rostade nötter i en stekpanna utan smör först för att skalet lättare skulle kunna gnuggas bort.) Blanda i sirap. Smula över degen över äppelskivorna i ett jämnt lager. Grädda i ca 175-200 grader i 20-25 minuter. Klart! Servera med vaniljsås och/eller glass. Mums! :)

Äppelsmulkaka med hasselnötter
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mums vad trevligt att börja helgen på. Detta måste prövas men jag byter äpplet till blåbär , undrar om det funkar?

Trevlig helg. Tjenixen

2012-02-03 @ 16:50:23
URL: http://etapptva.blogspot.com
Postat av: Helena

Vad gott! Det var längesedan jag gjorde nån paj nu, annars är det ju en favorit. Vilken snygg assiett. Var hittar man sådana?

Ha en härlig helg!:)

2012-02-03 @ 18:24:55
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja visst är det skönt att bara få vara. Kallt är det ute idag och gnistrande vitt likt en sockerskål. Ha en fin lördag.

/ Mia

2012-02-04 @ 09:29:29
URL: http://etapptva.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så gott det där såg ut!

2012-02-05 @ 11:17:16
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Anonym

Hej, idag provar jag receptet fast med blåbär. Får se hur det blir och vad lunch gästerna säger om pajen. Ha en bra onsdag.

2012-02-08 @ 11:25:09
URL: http://etapptva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0