Dubbel x 2

Kinesisk mat på restaurang Dubbel Dubbel

[Foto: Hemmakatten]

Igår kväll testade jag något helt nytt i matväg. Visserligen är det ingen ny företeelse inom restaurang- och matbranschen, men för mina smaklökar var det premiär. Restaurang Dubbel Dubbel som huserar på Kastellgatan i Linnéområdet, är en liten guldgruva för den som tycker om det kinesiska köket. De igenimmade stora glasfönstren ut mot gatan skvallrar om hög stämning och hög temperatur. Och fullsatt lokal. Alla de små spartanska träborden är upptagna och vid den alggröna baren är det skönt häng med drinkar och skratt. Lokalen är minimalistiskt inredd med enkla träbord och stora glödlampor som hänger i tjocka svarta sladdar från taket. Träväggarna är målade med färgstarka vertikala ränder. I samma toner som maten. Det ger ett samlat och snyggt helhetsintryck.

Vi får det sista bordet och sjunker ner för att begrunda den röda menyn. Här finns dumplings och wontons i olika varianter från både norra och södra Kina. Vi testar en meny för två där olika sallader, såser och dumplings på fläsk, biff och tofu ingår. Min favorit är ändå det som serveras först; en skön "boll" som heter "anka i mantao" som kombinerar anka, ost och en god stark hoisinsås. Hade kunnat mumsa på bara sådana aftonen lång. Ju längre kvällen går desto högre stämning i lokalen, och desto bättre musik från baren. Ett perfekt ställe att inleda kvällen på för att sedan gå vidare eller för att göra så som vi gjorde; stanna och avnjuta några timmar med lätt och smakrik mat. Dubbel Dubbel rekommenderas!



[Foto: Hemmakatten]

PS. Nej du ser inte suddigt. Det är bilderna som är suddiga. Men det blir lätt så vid nattsudd...Eller jag menar med en kamera som inte fungerar så bra inomhus. :) DS.

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för hälsningen fina du! Jag har fått komma hem från sjukhuset men är ff så trött och ligger mest i sängen o sover.



Det låter som du hade en trevlig lördgaskväll. Hoppas vinet du drack åt mig smakade gott:))

2012-02-19 @ 21:02:37
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0