Blåbärspaj


[Foto: Hemmakatten]

Fredag verkar vara fikadag. Det har i alla fall blivit så de senaste fredagarna. Jag har definitivt fastnat för smulpajer, så även denna gång även om jag försöker variera mig och ha blåbär istället för äpplen, samt kokos istället för hasselnötter i smulpajdegen. Gott är det i alla fall och kul att baka. Och servering i portionsskålar ser trevligt ut. Inte sant? Skönt med fredag. Undrar om det ändå inte är veckans bästa dag. På många sätt. Ha en fin kväll!

Smuldeg
100 g smör
1,5 dl havregryn
1 dl mjöl
1 msk sirap
1-3 msk cocosflingor

Fyllning
1 paket frysta
blåbär, 225 gram
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 msk potatismjöl

Smält smöret och blanda sedan i alla torra ingredienser till en smulig deg. Tina blåbären och blanda i socker, vaniljsocker samt potatismjöl. Fyll en hel pajform eller fyra mindre små skålar. Börja med blåbären. Lägg sedan över smulpajen i ett tätt lager. Grädda i ugnen i ca 175 grader i 25 minuter. Servera med vaniljglass eller vaniljsås. Jag slog till och gjorde en sås från grunden på vaniljstång. Recept på vaniljsås hittar du här.

Blåbärspaj enligt Hemmakatten
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag är också svag för (fika) smulpajer, det går fort är enkelt och man kan ha i vad som helst egentlgen ;P



Trevlig helg!

2012-02-11 @ 10:37:32
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Neha

Muums:D

2012-02-13 @ 16:48:39
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0