Saffransbiscotti

[Foto: Hemmakatten]
 
Här kommer några bilder från veckans bak av saffransbiscotti. Det blev några över som jag lade i en plastburk från ICA. Rött band till för att det ska bli lite mer juligt. Just nu har jag alla ingredienser hemma så startsträckan att börja baka blir väldigt kort. Tänkte få till en saffranskaka och en omgång biscotti till innan veckan är slut... Det är bara att köra på nu. 
 
Ingredienser
200 g valnötter
100 g smör
3 st ägg
2.5 dl socker
0.5 g saffran
0.5 tsk salt
6 dl vetemjöl (6-7 dl)
1 tsk bakpulver

Gör så här
1. Hacka nötterna grovt.
2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Stöt saffran med salt i en mortel och rör sedan ner blandningen i smöret.
5. Blanda nötter, mjöl och bakpulver för sig och rör sedan ihop med saffranssmöret och äggsmeten till en
ganska lös deg.
6. Dela i tre delar och forma till rullar. Ta mer mjöl om degen känns för lös.
7. Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt.
8. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter.
9. Skär längderna till skorpor med diagonala snitt.
10. Torka i 75 grader i 60 minuter.
11. Förvara i lufttät burk.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0