Bröllop i Italien

[Foto: Skärmdump från IMDb.com]
 
Den danska romantiska komedin Bröllop i Italien av Susanne Bier (hon som gjorde Hämnden med Michael Persbrandt ni vet) är en film många borde se. Den går på bio just nu. Filmen är en finstämd och mjuk tankeväckare om vikten av att välja rätt i livet, att se över sina prioriteringar, att våga välja kärleken. Även om det kanske tar emot till en början. Även om man inte vet exakt hur utgången blir. Även om man är rädd. Men hittar du den rätta - håll fast och våga ta språnget. Bli inte rädd när du möter den stora kärleken. Se det som en chans. En chans till ett nytt och bättre liv. Lämna det gamla även om det är svårt. Det är värt det. Är du inte lycklig i det liv du lever nu finns det alltid möjlighet att ändra på detta. Ensam eller tillsammans med någon du känner ger dig kraft, glädje och energi. När du möter den där personen som får det att pirra i magen, som får dig att le och skratta, känna värme i hennes/hans sällskap. Ta då dennes hand och släpp den aldrig. Men släpp tanken på hur det borde vara, på de föreställningar eller traditioner du haft med dig till denna stund. Allt var bara en resa för att nå fram hit. Ta vara på detta tillfälle och våga välja kärleken.
 
Filmens budskap berör mig. Likaså skådespelarnas fina och uppriktiga spel. Trine Dyrholm spelar Ida, hårfrisörska som lever i ett vardagligt men kärleksfattigt äktenskap. Gnistan är borta. Det mesta går på rutin. Det mest spännande som händer är hur starkt kaffe som ska bryggas... Efter en canceroperation börjar hon så smått fundera över vad som är viktigt i livet, om hon är lycklig eller inte. När så hennes dotter ska gifta sig i Italien åker hon dit utan förväntningar och med en relationskris i bagaget. Resan till Italien blir en vändpunkt. Där möter hon fadern [Pierce Brosnan] till den blivande svärsonen. En argsint man som är van att människor gör som han vill oavsett hur otrevlig han är. Han låter pengarna tala. Det är två olika världar som möts. Två temperament. Två hjärtan. Hur detta möte slutar tänker jag inte avslöja. Men filmen är oerhört varm och jag tänker bära den med mig länge. Och jag kan väl erkänna att både jag och min tjejkompis suckade samstämmigt av välbehag när Pierce Brosnan visade sig på filmduken. Vilken man. Ett bra exempel på att män i 50-årsåldern kan spraka och ha utstrålning så det räcker och blir över. Och att de gråa tinningarna och kråksparvarna runt ögonen bara tillför en välgörande charm. Det finns ju fler än den här skådespelaren som har just den speciella  karisman... Men nu kom jag bort från ämnet. :) Bröllop i Italien är en perfekt film. Humor och romantik i bedövande vackra miljöer. Se den!
 
[Foto: Skärmdump från IMDb.com]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag såg trailen, och valde en annan film istället...
Men kanske ska se den när den kommer på dvd då :)

2013-01-02 @ 13:01:58
URL: http://cissileandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0