Muffins

[Foto: Hemmakatten]
 
Mitt syskonbarn bakade hallonmuffins i helgen och visade stolt upp resultatet. Jag fick både provsmaka på plats de nygräddade godingarna samt fick med mig några hem. Himla gott till eftermiddagsfikat. Jag passade även på att då använda mitt senaste loppisfynd, en fin mugg i ljusrosa nyans. Fatet från IB Laursen hade jag sedan tidigare och fungerar fint ihop med muggen.
 
Tänkte jag skulle baka dessa muffins själv så småningom men då ha i blåbär istället för hallon. Du väljer själv vilket - men här kommer i alla fall receptet på Blåbärsmuffins.

Blåbärsmuffins, ca 20 st
2 ägg
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
75 gram smör
2 dl blåbär eller andra bär
1 tsk vaniljsocker (valfritt)
 
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och sila ner de i ägg/sockersmeten. Rör i mjölken. Blanda till sist i smöret som du har smält och låtit svalna. Vispa tills det blir en jämn smet. Häll lite smet i botten av varje muffinsform. Lägg i några blåbär i varje. Fyll sedan formarna till hälften med smet och avsluta ev med att trycka i de sista bären med en sked. Grädda i ugn i 225 grader i 15 min. Klart!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Gott att bli bjuden på nybakat! Muffins är en säker favorit hos mig:

2012-08-09 @ 21:35:43
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0