Pepprig middag



[Foto: Hemmakatten]

Det var dags att bjuda brorsan på middag och återgälda att han lagade så god mat för några helger sedan. Det blev en klassiker. Oxfilé (lättpepprad och stekt i gjutjärnspanna) som var så mör att kniven bara gled igenom, färskpotatis i ugn (min favorit), fetaostsallad samt pepparsås på fyra sorters peppar som är grym. Receptet kommer från bror kocken själv, men han misstycker inte att andra använder det som tur är.

Pepparsås (2-4 personer)
- Krossa fyra sorters peppar i mortel (svart- och vitpeppar samt rosé- och grönpeppar). Cirka en matsked totalt. Beror på hur stark du vill ha såsen.
- Låt en oxbuljongtärning sjuda med 2,5 dl vatten tillsammans med den mortlade pepparen tills vätskan är reducerad till hälften.
- Tillsätt konjak, ca 3 msk.
- Tillsätt 2 dl crème fraiche. Eller mer om det blir för starkt.
- Vispa ihop och koka upp. Klart! Ev kan du reda med lite maizena för att få fastare konsistens men jag gillar när såsen är tunn.

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh vad gott!

2011-09-07 @ 05:47:53
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: stuffstuff

Vore grymt om du tog en titt i min bloppis!

Senaste: Snygga vinterjackor, Air max 90 & mycket mer!

Allt till fyndpriser hos stuffstuff.blogg.se



Önskar dig även en trevlig kväll. Kram!

2011-09-07 @ 13:24:17
URL: http://stuffstuff.blogg.se/
Postat av: M*

- åh vad hungrig jag blev nu!

2011-09-09 @ 19:33:57
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0