Mästaren

Mästaren av Harlan Coben
[Foto: Hemmakatten]

Jag har "upptäckt" och fått en ny favorit i deckarförfattaren Harlan Coben. Det har varit ett rent nöje att läsa kriminalromanen Mästaren som handlar om den amerikanska sportagenten Myron Bolitar. När den välkända kvinnliga tennisstjärnan Valerie Simpson mördas under US Open-turneringen blir Myron personligt involverad i fallet. Stjärnan var på väg att göra come back efter några års frånvaro, och befann sig på arenan för att träffa Myron. Men någon hann tysta Valerie innan hon kom i kontakt med honom. Myron blir berörd av hennes öde och kan inte låta bli att själv starta en utredning. Till sin hjälp har han den slipade advokaten och kampsportexperten Win, som inte drar sig för att ta till våld när nöden kräver. Myron, av branschen ansedd som en reko och schysst kille och agent, använder både sin charm och sina kontakter för att gräva fram sanningen om Valerie. När sedan utredningen visar sig implikera Myrons senaste fynd Duane Richwood, rising star på tennishimlen, börjar han nästan ångra sin inblandning.

Harlan Coben är som sagt en ny bekantskap för mig men jag kände redan vid läsning av första sidan att detta är en författare i min smak. Coben skriver lekande lätt. Om handlingen har med tennis att göra kan jag väl säga att formuleringarna är som snabba volleys och träffsäkra smaschar. Det är underhållande, kvickt och spännande. Jag skrattar högt åt vissa meningar och beskrivningar. Personporträttet av Myron är både varmt och sympatiskt. Och han är den som får leverera de mest humoristiska och knivskarpa formuleringarna. Mästaren är den andra fristående delen i en serie om sportagenten Myron Bolitar. Den första romanen heter Spelaren och det är en bok som jag snarast kommer att införskaffa. Jag kan bara konstatera att jag har fått en ny favorit och att Harlan Coben sopar banan med många av nutidens deckarförfattare. Game, set and match till Coben!

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
Trackback
RSS 2.0