Grön ärtsoppa

Grön ärtsoppa
[Foto: Hemmakatten]

Nu har jag testat något nytt i matväg; en grön ärtsoppa med bacon. Det blev kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig men ändå kul att prova att laga något som jag aldrig har gjort innan. Det finns olika recept på denna ärtsoppa. En del tar vin, andra mousserande vin i för att "piffa till" soppan. Jag hittade ett enkelt recept från Niklas Ekstedt, ni vet han som är med i SVT Niklas mat, som är lätt att följa. Tyckte dock att soppan blev mer som en puré än soppa så jag rekommenderar mer vätska. För att göra det lite matigare serverades grovt bröd med några skivor vällagrad herrgård till.

Men det bästa med middagen var ändå sällskapet. Då spelar det inte så stor roll om maten är perfekt eller inte. Hoppas jag... :)

Recept grön ärtsoppa (4 pers)
500 g frysta ärtor
1.5 dl vitt vin
0.5 dl grädde
1 st schalottenlök
Salt och peppar
4 skivor bacon
1 bit pepparrot (hoppade jag över)
Gräddfil

Gör så här:
1. Fyll en kastrull med vatten och koka ärterna.
2. Reducera vinet i en annan kastrull tillsammans med grädden tills hälften återstår.
3. Hacka löken.
4. Mixa ärterna till en slät puré, tillsätt vatten om de inte mixas ordentligt.
5. Häll över ärterna i grädd- och vinreduktionen, tillsätt löken och koka upp allt.
6. Smaka av med salt och peppar.
7. Om du vill ha soppan lite extra skummig innan du serverar den så tillsätt lite lättmjölk och skumma upp med en stavmixer
8. Hacka bacon i småbitar och fräs ordentligt knaprigt
9. Riv pepparroten
10. Servera soppan med baconhacket, gräddfil och riven pepparrot.

Recepet hittade jag här.

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: cicci

ser ju härlig ut iaf... måste testas fast jag kör nog med pepparot i isf. Återkommer med resultat=)

2011-10-26 @ 19:52:52
URL: http://cicci79.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det lät iaf väldigt gott! Kanske skulle testa och se om man lyckas =)

2011-10-27 @ 17:06:51
URL: http://www.intheheadofs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0