Äppelkaka & vaniljsås


[Foto: Hemmakatten]

Idag har jag testat att göra en ny variant av äppelkaka samt hemlagad vaniljsås. Får nog erkänna att det är en viss skillnad på hemlagad vaniljsås och köpt trots allt. Det smakade över förväntan gott. Jag gjorde en äppelkaka med pajdeg istället för min vanliga med smuldeg, och jag måste nog säga att jag föredrar den sistnämnda även om det är trevligt med variation. Tänkte i alla fall dela med mig av recepten om även du vill prova. Passar rätt bra som fika under helgen. Jag har i alla fall att äta av i några dagar...

Hoppas att du har en fortsatt fin fredag. Och missa nu inte fenomenala författaren Ann Heberlein på Skavlan ikväll!

Recept Äppelkaka
Deg
2 dl mjöl
75 gram smör eller margarin
1 krm salt
2 msk vatten

Blanda till en boll. Låt vila i 20 min. Tryck därefter ut degen i en pajform med kanter.

Fyllning
50 gram margarin eller smör
2 dl socker
2 ägg
2 msk mjöl
3 stora rivna äpplen.

Blanda alla ingredienser till röran utom äpplena. Vispa med elvisp för att få en riktigt slät röra. Häll därefter i de rivna skalade äpplena. Häll i röran i pajformen. Grädda i 40-45 minuter på 225 grader.

Recept vaniljsås

2 dl kaffegrädde eller gräddmjölk (jag tog mellanmjölk)
1 vanilljstång
2 msk socker
knappt 1/2 krm salt
2 äggulor
2 dl vispgrädde

Häll kaffegrädden/mjölken i kastrull. Skåra vaniljstången på längden så att den öppnar sig och lägg ner den i kastrullen med mjölken. Sjud under lock i 10-15 min. Dra kastrullen från värmen. Ta upp vaniljstången. Tillsätt socker, salt och äggulor, en i taget. Sjud såsen under oavbruten kraftig vispnnig tills den tjocknar. Ta av kastrullen från värmen och fortsätt vispa tills krämen svalnat något. Låt den kallna. Vispa till sist vispgrädden och blanda ner i såsen. Kyl och servera.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh så gott!

2011-10-21 @ 17:54:10
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0