Päronsallad


[Foto: Hemmakatten]

Igår gjorde jag en sallad som jag tycker mycket om. Varm päronsallad med ädelost. Den är superenkel att göra, och det smakar extra gott när den är lite ljummen nu när det är kallare ute. Originalreceptet kommer från duktiga och kreativa kocken Leila Lindholm och hon har salami i sin variant. Jag brukar istället ta lufttorkad skinka, i detta fall serrano, men det är ju en smaksak. Jag kan i alla fall verkligen rekommendera denna sallad, som huvudrätt, förrätt eller ett uppskattat inslag i en buffé.

Ikväll tänker jag dock låta någon annan stå vid grytorna. Får se vilken lokal vi hamnar på. Återkommer! Ha en härlig lördag!

Recept päronsallad (ca 4 pers)
Ingredienser:
3-4 st fasta päron
1 msk olivolja
1 ask (200g) ruccolasallad (eller machésallad som i originalreceptet)
140 g kvibille ädelost
150 g salami/lufttorkad skinka 
flingsalt
svartpeppar från kvarn
olivolja, balsamvinäger
10-15 coctailtomater

Gör så här:
1. Tvätta och klyfta päronen, skär bort kärnhusen och blanda klyftorna med olivolja, svartpeppar och flingsalt.
2. Värm en grillpanna i gjutjärn och grilla päronet i rykande het panna.
3. Blanda ruccola och ev vanlig kruksallad på ett stort serveringsfat och strö över grillat päron.
4. Skiva ädelosten i tunna skivor och strö över salladen, krydda med svartpeppar.
5. För att få salladen lite matigare har jag i coctail- eller körsbärstomater.
6. Toppa med luftorkad skinka.
7. Droppa över en god balsamvinäger och ev lite mer olivolja.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du anar inte vad dina ord ger. Jag föll faktiskt en tår och då är jag ärlig. Bloggen har betytt så mycket för mig och det glädjer mig att mitt budskap har kommit fram. Jag ger helhjärtat av mig själv. Börjar dock tvivla på om jag verkligen ska plocka bort den eller ej. Största möjliga kramen, fina du!

2011-11-05 @ 15:38:40
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det både såg och lät gott! Jag har så lätt att fastna i samma sallader hela tiden så alltid bra med tips på den fronten.

2011-11-05 @ 17:42:38
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Karin

Det lät himla gott!

2011-11-06 @ 14:35:47
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0