En plats i solen

Liza Marklunds deckare En plats i solen
[Foto: Hemmakatten]

Direkt efter att jag hade läst ut Livstid, slängde jag mig över nästa bok av Liza Marklund som heter En plats i solen. Journalisten Annika Bengtzon fortsätter att nysta i de lösa trådar som lämnades från fallet i förra boken. Annika var direkt orsak till att ett mord kunde lösas och en liten pojke hittas efter flera månaders kidnappning, och nu fortsätter hon sin grävande journalistik för att reda ut allt en gång för alla. Annika tycker att det är för mycket som bara har lagts åt sidan och inte kommit upp till ytan.

Annika Bengtzon är ingen lätt person att tas med. Hennes arbetsplats Kvällspressen omorganiserar och situationen blir än mer ohållbar. Med sina 10 år på samma ställe tillhör hon de rutinerade rävarna, och det är inte för inte som nya vikarier skyr henne som pesten. Annika är befriande rak, och totalt osmidig. Hon stöter sig med allt och alla. Därför blir det en lättnad när hon får skriva en reportageserie utomlands. Denna gång för Annikas vetgirighet henne till Spanien och solkusten. Hon följer en knarkliga och dess internationella förgreningar. Annika vill vända på alla stenar och alla hemligheter ska upp i ljuset. Till sin hjälp har hon en svensk sambandspolis i Malaga. Men hon hamnar på djupt vatten. Mycket pengar står på spel. Och hon dras oemotståndligt till den svenska polisen vars karisma bränner mer än den spanska solen...

En plats i solen är lika välskriven, med driv i handlingen och i språket, som Livstid, men jag engageras inte lika mycket i intrigen den här gången. Men det är oerhört förnöjsamma och underhållande timmar jag tillbringar med huvudpersonen Annika Bengtzon. Liza Marklund är trots allt Sveriges regerande deckardrottning. Hur många kronprinsessor det än finns som vill åt tronen...

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
Trackback
RSS 2.0