Grekiskt

Restaurang Kalimera på Linnégatan i Göteborg

[Foto: Hemmakatten. Musslor & scampi samt parmesanrisotto]

Gårdagens afton bjöd på grekiskt på restaurang Kalimera i Linnéstaden. Låt mig säga så här: om jag bara hade gått på hur inredningen ser ut hade jag nog aldrig satt min fot här för lokalen i sig är väldigt intetsägande med vita kala väggar och bruna trästolar, men det krut som saknas i inredningsväg har restaurangen istället lagt på menyn och rätterna. Det är välsmakande, det är mättande, och maträtterna är trevliga för ögat att titta på.

Min middag inleddes med vitvinsbräserad musslor och scampi med chili, lime och basilika. Denna favorit till förrätt följdes sen av grillade lammkotletter som både doftade och smakade ljuvligt av timjan och rosmarin. Sedan kunde jag inte hålla mig även om jag var ganska mätt, det blev en efterrätt också. Jag äter inte på restaurang speciellt ofta och ville därför unna mig något sött på slutet. En klassisk baklava på filodeg med valnötsfyllning och vaniljglass. Som tur var tog vi en promenad på Linnégatan efteråt för att låta maten sjunka en smula innan det var dags att bege sig hemåt. Allt som allt en trevlig kväll och jag kan med värme rekommendera Kalimera.



[Foto: Hemmakatten. Grillmix med tzatziki, lammkotletter & baklava] 

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja precis, köpte den senast jag var i Sverige:)

2011-06-01 @ 14:27:16
URL: http://minegeninspiration.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Det där ser väldigt gott ut. Sant, det är bara att njuta :-)

2011-06-01 @ 22:39:36
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0