Filmtips

George Clooney & Tom Wilkinson
[Foto: IMDb.com]

Ikväll (lördag) tycker jag att du ska titta på TV4 kl 21.30. Då visas en av de bättre filmerna som jag har sett på senare år i thriller-genren: Michael Clayton. Det är inte första gången jag nämner den här filmen men jag tycker att den förtjänar att ses av så många som möjligt. Utmärkta skådespelare, en intressant och engagerande intrig samt inte minst snyggt filmad. Och spänningen hålls vid liv genom hela filmen.

Advokaten Michael Clayton [Clooney], advokatfirmans "janitor" som städar upp problem efter andra kommer en konspiration på spåren när han försöker få kontroll på en av företagets mest erfarna jurister och delägare [Wilkinson] som precis fått ett sammanbrott och bestämt sig för att gå emot det egna företaget i ett stort och komplicerat mål. Bland skådespelarna utmärker sig en suverän George Clooney som gör allt rätt i den här filmen, den alltid lika träffsäkra Tom Wilkinson och Tilda Swinton som iskall jurist med seriösa problem under ytan. Hennes rollskildring belönades med en Oscar för bästa biroll 2008.

Jag har skrivit en längre recension av filmen Michael Clayton här.

Tilda Swinton i Michael Clayton
[Foto: IMDb.com]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0