I grunden utan skuld

I grunden utan skuld av Viveca Sten
[Foto: Hemmakatten]

I grunden utan skuld är tredje romanen av Viveca Sten om ön Sandhamn i Stockholms skärgård där polisen Thomas och hans bästa vän Nora hamnar mitt i otäcka händelser och mord. Denna gång försvinner en ung tonårstjej spårlöst från ön. Skallgången blir resultatlös. Det visar sig att händelsen har sin förklaring långt tillbaka i tiden. Parallellt med dagens brottsutredning får vi följa en ung pojkes traumatiska uppväxt i Sandhamn, med en våldsam far och svåra umbäranden i vardagen. Det blir en uppväxt som sätter sina spår. I mer än en generation. Historien om den unga pojkens svåra barndomstid runt 1920-30-talet engagerar mer än den nutida kriminalhistorien. Sten är skicklig på att ge det historiska perspektivet nerv och tecknar personporträtten väldigt levande. Men visst fyller kriminalgåtan sin funktion. Det är trots allt den som ska lösas, även om svaret till viss del hittas i det förflutna.

Jag tycker om huvudpersonerna Thomas och Nora. Polisen Thomas, som förlorade sin dotter i plötslig spädbarnsdöd, känner starkt med föräldrarna på Sandham vars dotter är borta. När sedan en arm hittas ute på ön framstår det med all tydlighet att försvinnandet inte har slutat lyckligt. Nora, bankjurist med hus på ön och vän till Thomas, framstår som väldigt mänsklig, med problem i äktenskapet och funderingar över sina val i livet. Jag gillar Nora. Och jag kan fortfarande se Alexandra Rapaport framför mig i rollen från tv-serien som TV4 visade i vintras. Även om Rapaport har utstrålning som räcker långt, även i en medioker tv-serie, måste jag erkänna att boken är långt bättre. Väl värd att läsas. Och för en gång skull är det trevligt att vara i skärgården på andra sidan landet. Den vackra, i Stockholm. I grunden utan skuld är en läsvärd deckare, med en spännande intrig och med livsöden som engagerar. En perfekt sommarbok.

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
Trackback
RSS 2.0