Citrontarte

Citrontarte à la Yvan Cadiou
[Foto: Faksimil Femina nr 2, 2011]

Det här receptet läste jag i senaste numret av Femina och jag blev sugen på att prova det direkt. En syrlig citrontårta som perfekt avslutning på en måltid eller som framträdande huvudroll under eftermiddagsfikan. Receptet kommer från den franska kocken Yvan Cadiou som enligt tidningen och många andra ses som Frankrikes svar på den nakna kocken, dvs Jamie Oliver.

8-10 portioner
Pajdeg
100 gram smör
1 tsk strösocker
3,5 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk mjölk

Fyllning
4 citroner, väl tvättade
8 ägg
ca 1,5 dl socker (150g)
120 g rumsvarmt smör
florsocker

Gör så här
Hacka/matbered smör, socker och mjöl. Blanda i ägg och mölk och gör till deg. Låt vila i rumstemperatur i 30 min. Kavla sedan ut degen och lägg i stor pajform med avtagbar kant.

Riv skalet av citronerna och pressa ut saften tills du får 2,5 dl citronsaft.

Ta en kastrull och sätt på svag värme. Blanda i smör, ägg och socker och rör tills blandningen tjocknar lite. Häll i citronsaft och citronskal. Häll över fyllningen i pajskalet och grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 25 min eller tills citronkrämen stannat. Låt svalna och sikta över florsocker innan servering.

Det står inget i receptet om något tillbehör till tarten men jag tänker direkt att vispad grädde nog kan vara gott till för att det syrliga inte ska bli allt för övermäktigt. Men det visar sig när jag provar. Perfekt till helgens middagar eller söndagens fika...

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: EpicWaste

åh vad jag blev sugen! D:

2011-01-30 @ 00:32:07
URL: http://epicwaste.blogg.se/
Postat av: EpicWaste

haha precis xD

2011-01-30 @ 00:46:54
URL: http://epicwaste.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Åh du får berätta hur den blev sen :-)

Ser saffransgul ut :-)

Tack för din fina kommentar!!

2011-01-30 @ 07:04:32
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0