Misterioso


[Foto: Skärmdump från svt.se]

Ikväll kommer jag att bänka mig vid tv:n kl 21.00 därför att då är det seriestart för kriminalserien Misterioso i SVT1. Misterioso är den första av fem filmatiseringar av Arne Dahls böcker. Jag hoppas att de olika regissörerna har förvaltat dessa deckarromaner väl, därför att originalen är mycket välskrivna, intelligenta och spännande. Just denna första som visas ikväll har jag läst och minns att personporträtten var helgjutna och intrigen både oförutsägbar och gåtfull.

I Arne Dahls polisböcker står A-gruppen i centrum, dvs "Rikskriminalens specialenhet för våldsbrott av internationell art". I spetsen av gruppen finns Paul Hjelm, smart kriminalare som leder utredningarna dit erfarenheten och intuitionen drar honom. Tillsammans har han en handfull speciellt utvalda poliser, alla med var sin spetskompetens för att tillföra gruppen bredd, djup och dynamik. Misterioso handlar i korthet om ett antal dödsfall inom finansvärlden. Mäktiga män som mördas till synes utan samband. Det blir upp till A-gruppen att lösa brotten, snabbt innan nästa offer faller. Jag tycker att det ska bli intressant att se hur väl tv-serien lyckas förvalta författargodset. Om inte annat hoppas jag det blir en spännande tv-stund. Deckare är nämligen, som många av er säkert har förstått, min melodi.


[Foto: SVT.se]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för tipset! Det hade jag missat annars.

2011-12-27 @ 20:20:14
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0