Matthandlare Olssons död

Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg
[Foto: Hemmakatten]

Nu är det deckardags igen. Denna gång i pocketformat. Karin Wahlberg är en ny bekantskap för mig men hon är definitivt inte ny i författargenren. Hon har publicerat flera deckare och barnböcker. Läsningen av Wahlbergs kriminalroman Matthandlare Olssons död gör mig inte besviken. Wahlberg har ett strålande flyt i språket som tilltalar mig. Fullt av målande metaforer och humoristiska betraktelser av små vardagsfenomen. Jag kommer på mig själv att skratta högt av vissa formuleringar. Formuleringar så pricksäkra att jag själv önskar jag hade kommit på dem. Så det stilistiska finns där och bäddar väl för en faktiskt underhållande intrig.

I fokus står kriminalkommissarie Claes Claesson och hans hustru läkaren Veronika Lundborg. Detta är den sjunde boken i serien men det verkar inte vara brist på uppslag eller inspiration till fler romaner om jag ska utgå från kvaliteten på den här boken. Därför att detta är mycket bra! Historien tar sin början när matthandlare Olsson hittas mördad på en färja i Istanbul. Den turkiska polisen inleder förundersökningen men så småningom kopplas kommissarie Claesson och hans team in. Det visar sig att Olsson inte bara var en enkel matthandlare i småstaden utan hade fler strängar på sin lyra. Att nysta upp Olssons liv och affärsturer kräver sin tribut. När sedan människor blir överfallna i Sverige i jakten på en värdefull matta blir det tydligt att flera olika spår och människoliv knyts ihop via Olssons matthandlarverksamhet. Kommissarie Claesson får mycket att stå i både hemma och i Turkiet dit han åker för att göra de efterforskningar som krävs. Beskrivningen av miljonstaden Istanbul med sitt myllrande folkliv, kulturskatter och historiska vingslag är en av bokens stora behållningar. Jag kan nästan känna oset av kebabstånden, de söta teerna, den torra luften eller den varma brisen från havet. Författaren får med sina välformulerade miljöskildringar mig att vilja ta nästa plan till Istanbul.

Det är underhållande från första till sista sidan. Och deckargåtan knyts elegant ihop på slutet. Personportträtten är välgjorda och insiktsfulla, med många kloka iakttagelser. Jag blir nyfiken på att veta mer om vissa personer. Intrigen mår bra av att få ett internationellt perspektiv och scenerna i Istanbul blir pricken över i:et i denna kriminalroman. Sätt upp Matthandlare Olssons död på din "att-läsa-lista" om du inte har gjort det redan!

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0