Kladdkaka


[Foto: Hemmakatten]

Tidigare i veckan hade jag besök och ville bjude på något hembakat. Det blev något jag faktiskt aldrig har provat att baka tidigare, och som visade sig vara busenkelt rent ut sagt. Och mycket gott. En klassisk kladdkaka. Som jag nu har kunnat mumsa på i flera dagar. Bra med gäster ibland. :)

Många goda recept, inklusive det som jag använde mig av, finns på kladdkakor.se.

Recept

  • 1 dl smält smör eller margarin (ca 100g)
  • 2 ägg
  • 2,5 dl strösocker eller rårörsocker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 1 krm bakpulver

    Blanda smör, socker och ägg för sig och torrvarorna för sig. Sedan blandar du ihop allt och häller i en bröad form med avtagbar kant. Grädda i ugn i 180 grader i ca 15-18 min eller tills kakan stelnat. Jag gräddade i 20 minuter. Pudra över florsocker när kakan har svalnat. Servera med vispgrädde eller vaniljglass.


    [Foto: Hemmakatten]

    © COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
    Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

  • Kommentarer
    Postat av: Annika

    Kladdkaka är aldrig fel :) Jag ska baka blåbärspaj idag, inte fel det heller.

    Kram

    2011-08-04 @ 13:32:35
    URL: http://mindrom.blogspot.com
    Postat av: Sofia

    Mm, det ska jag baka på måndag till nästa tjejmiddag!

    2011-08-05 @ 15:26:06
    URL: http://www.intheheadofs.se/
    Postat av: Camilla

    Om det är något jag skulle behöva nu så är det att trycka i mig/avnjuta lite kladdkaka.

    2011-08-08 @ 16:26:01
    URL: http://xccc.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0