Äppelklyftor à la Muscovado

Middag hos HemmakattenPanerad torsk på italienskt vis
Äppelklyftor med muscovadosocker & kanelServetter från Linum
[Foto: Hemmakatten]

Igår bjöd jag min bror på middag. Han har lagat mat ganska många gånger den sista tiden, det var dags att bjuda igen. (1-0 till mig den här veckan) Det är kul att laga för andra för då anstränger jag mig en smula extra med maten och dukningen. Måste säga att huvudrätten blev över förväntan för att vara första gången jag provade den. Det blev panerad fiskfilé med en sås på marsalavin, färsk gräslök och persilja samt lite parmesanost. Till detta pressad potatis. En väldigt bra måltid och efteråt känner man sig lätt i magen. Ni vet så där lagom mätt...Vilket ger utrymme för efterrätt! :)

Min favoritefterrätt just nu är väldigt enkel. Lätt att tillaga och riktigt god. Den smakar bättre än vad den kanske ser ut. Äppelklyftor stekta i muscovadosocker och kanel. Här kommer receptet. Superlätt!

Äppelklyftor à la Muscovado
[Foto: Hemmakatten]

Äppelklyftor à la Muscovado (4 pers)
2 stora äpplen (eller 3 små)
2 msk muscovadosocker
1/2 tsk kanel
2 msk smör

Skala äpplena och skär dem i klyftor. Smäl smöret i stekpanna (med tefalyta). Ha medelvärme så inte sockret bränns. Häll i muscovadosocker och kanel. Sedan i med äppelklyftorna. Rör runt tills sockret har smält och äppelklyftorna är varma och sockriga.

Servera med vaniljglass!

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten


Kommentarer
Postat av: johanna

Samma här! Det är ju mycket roligare att laga mat när man har någon att bjuda än att bara laga till sig själv.

Och den där efterrätten lät ju inte helt fel!

2010-10-19 @ 23:18:09
URL: http://tigermysig.blogg.se/
Postat av: New York

sv: det gör dem absolut! jag har presentkort på cervera, så blir mycket till från dem ;)

2010-10-19 @ 23:56:56
URL: http://newyorkneversleeps.blogg.se/
Postat av: Danie

åååh så mysigt!! Bjud mej!!!

2010-10-20 @ 08:49:35
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Jasmine

Svar: Tack, din kommentar är väldigt fin. <3

Du har helt rätt i det du säger. Men innerst inne vill jag tro att jag med hjälp av nuet kan återuppta det jag hade då. Det låter så dumt, jag vet. Men jag fortsätter hoppas.



Du gick självklart inte för långt med din kommentar. Det du skriver är så sant, så sant. Man kan inte (ska inte) bilda upp sitt liv efter en enskild individ. Livet måste gå vidare, hur ont det än gör.



Kramar

2010-10-20 @ 09:38:39
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Här har vi ett gott recept som jag ska testa snart..ser riktigt gott ut..Äpplen kan man göra så mycket gott med.

Ha en skön onsdag.

2010-10-20 @ 09:52:10
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Billy

Ja brukar sitta kvar vid tv:n efter desperate housewives och kolla lite. tycker det är lättsmällt så sent på kvällen att kolla på. Gillar den

2010-10-20 @ 12:00:08
URL: http://rubyred.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0