Lax & svamprisotto

Lax & svamprisotto
[Foto: Hemmakatten]

Jag har redan börjat fundera på dagens middag. Det blir ugnsbakad lax med svamprisotto. Enkelt och ganska snabblagat. Senast jag åt detta hade jag hollandaisesås till som ni ser på bilden men det blev lite för mastigt. Ikväll blir det istället en fräsch tomatsallad med vinegrettedressing som tillbehör.

Svamprisotton gör jag genom att steka färska champinjoner (6st) tills de får fin färg. Ta ur champinjonerna ur stekpannan. För den som gillar lök, stek här istället finhackad lök som får vara kvar i pannan när riskornen läggs i. Champinjonerna steks då separat och läggs i mot slutet.

Därefter lägger jag i riskornen (1dl) i pannan och steker på en stund. Sedan häller jag i vitt vin (1-2 dl) och låter detta koka in. Därefter är det dags för grönsaksbuljong (2 dl) som hälls i i omgångar under omrörning. Låt allt koka i ca 20 minuter. Eventuellt tillsätts mer buljong så att konsistensen hela tiden hålls krämig. Slutligen rör jag i lite riven parmesanost (0.5dl). Räcker till två personer (små portioner).

Laxfilén droppar jag olivolja på, ev vitpeppar och dill, och sedan in i ugnen i ca 15 min i 200 grader. Klart!

Fler recept på risotto finns på recept.nu.

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Mia

Det lät smarrigt det där ska ta och pröva en dag. Tack för tipset = )/M

2010-11-17 @ 13:10:51
URL: http://etapptva.blogspot.com
Postat av: Ylva

åh, tack för lite middagsinspiration. Är fast i ett köttfärssåsträsk utan dess like....

2010-11-17 @ 13:21:41
URL: http://darlingthings.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Åh så gott, en riktigt bra risotto är aldrig fel!

2010-11-18 @ 15:25:15
URL: http://sharpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0