Tips inför bokrean

Årets bokrea startar nu på torsdag den 25 februari. En del butiker börjar redan vid midnatt, andra 07.00 på morgonen så här finns möjligheten att vara tidigt ute för den som är kvällspigg, eller gillar att vara uppe i arla morgonstund.

Det går att göra många läsvärda fynd i år. Både inom facklitteratur, skönlitterära verk samt kok- och barnböcker. Jag kommer att sikta in mig på några alster inom varje genre. Det är alltid lika kul att hitta bra böcker att fylla bokhyllan med. Här kommer mina tips inför bokrean.

Hypnotisören av Lars Kepler    Per Morbergs senaste kokbok
[Foto: Adlibris.com]

Hypnotisören - Lars Kepler
Deckaren Hypnotisören var förra årets stora snackis då författaren Lars Kepler var en pseudonym. Många var spekulationerna innan det visade sig vara författarparet Alexander och Alexandra Coehlo Ahndoril som stod bakom namnet. Då var det genast inte lika spännande längre. Men boken sägs vara bra och är ett givet inslag i min shoppingkorg under rean.

Morberg - Per Morberg
Skådespelaren och kocken Per Morberg går från klarhet till klarhet. Hans oefterhärmeliga matlagningssätt i TV är en fröjd att följa. Nu kommer hans matkonst i bokform och Morberg blir en perfekt present till min matlagningsglada bror. Det är rejäla tag i köket, fina råvoror och svensk husman blandat med Morbergs specialare. Kan inspirera till stordåd?!

Monikas bästa menyer - för sommaren    Ragde trilogin
[Foto: Adlibris.com]

Monikas bästa menyer - Monika Ahlberg
Här kommer fler kokböcker. Jag gillar av någon anledning att köpa på mig ett gäng för att sedan ha att bläddra i. Mer för de vackra bilderna än recepten. Ögats njutning är minst lika viktig som gommens. Ahlbergs böcker har jag sedan tidigare och brukar alltid hitta något läckert till buffébordet. Rean bjuder på fyra alster av Monika med menyer för varje årstid och jag kommer att investera i någon av dem. Den med bäst bilder! :)
Monikas bästa menyer - för hösten, för sommaren, för vintern, för våren.

Ragde-trilogi - Anne B Ragde
Den här författaren har jag fått som tips. Trilogin består av norskan Anne Ragdes tre romaner om livet och människoödena på en släktgård utanför Trondheim. Den första två böckerna "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna" filmatiserades för tv och har gjort succé både i norsk och svensk tv. Jag har tyvärr missat tv-serien men kommer nu att läsa romansviten istället då den sägs vara riktigt välskriven och berörande.

Maria Svelands fantastiska bok Bitterfittan    Sin ensamma kropp
[Foto: Adlibris.com]

Bitterfittan - Maria Sveland
Den här suveräna boken finns redan i min boksamling men jag vill rekommendera den till alla nu när den är med på rean. En riktigt svidande bra roman om en småbarnsmammas förhållningssätt till sitt liv ur feministisk synvinkel. Går det att vara kvinna, ha karriär och familj och samtidigt leva ett jämställt liv? Romanfiguren Sara har svårt att hitta balansen och är redan bitter vid 30 års ålder över hur livet blev. Hon bestämmer sig för att göra revolt. Tänkvärd, läsvärd för både kvinnor och män. Det går att leva jämställt. Om båda i relationen vill det. Bästa boken på länge inom den här genren.

Sin ensamma kropp -  Elsie Johansson
Romanen handlar om hur det på ålderns höst går att njuta av och ta för sig av livet istället för att fastna som ett vårdpaket någonstans. Huvudpersonen Maliss har precis blivit änka och omgivningen förväntar sig ett lugnt pensionärsliv men Maliss har andra planer. Hon har gott om pengar, gott om tid och en ny förälskelse. Vem vill slå sig till ro då? Provocerande eller befriande? Det ska bli kul att se vad den här boken kan ge.

Andra böcker som lockar, men jag nämner de bara kort är:

Min far hade en dröm - Barack Obamas självbiografi    Berättelsen om Herr Roos
[Foto: Adlibris.com]

- Barack Obamas biografi Min far hade en dröm där han berättar om sin barndom och uppväxt på Hawaii och i USA. Rasmotsättningar, idealism och en dröm om förändring.

- I Håkan Nessers, Berättelse om Herr Roos, är det kriminalinspektör Barbarotti som löser brott. Nesser är en av Sveriges bästa deckarförfattare och jag gillar Barbarottis stil där han kämpar mot brottsligheten och personliga problem. Precis som det brukar vara i deckare med andra ord...


Och nu något till barnen...

Mamma Mu bygger koja    Men...det är ju Bolibompadraken!
[Foto: Adlibris.com]

Mamma Mu bygger koja - Jujja Wieslander, Sven Nordqvist (3-6 år)
En modern klassiker för barnen är Mamma Mu och varje bok bjuder på en varm historia där Mamma Mus ständiga följeslagare Kråkan ofta får ta de hårdaste smällarna. Kanske för att han sticker ut näbben en aning för mycket...En bok för hela familjen. En CD kommer med.

Men... det är ju Bolibompadraken! - Mats Wänblad (3-6 år)
Charmiga Bolibompa-draken gör sig riktigt bra i bokform. Det finns en pedagogisk tanke bakom varje bok i serien. Härliga bilder och färger samt en del humor. Perfekt till godnatt-sagan.

Den stora boken om Barna Hedenhös
[Foto: Skärmdump från Akademibokhandelns bokrea-katalog]

Stora boken om Barna Hedenhös - Bertil Almqvist (3-6 år)
Hedenhös rör upp en fläkt från min egen barndom vilket gör att jag vill köpa denna bok och läsa tillsammans med syskonbarnen när de kommer på besök. Den här samlingsvolymen består av fem bilderböcker.


Alla böckerna är hämtade ur
Akademibokhandelns bokrea-katalog men finns till försäljning i andra bokhandlar till varierande priser. Kom också ihåg de internetbaserad bokhandlarna. Även där blir det rea och det är många gånger billigare än i butik.

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten


Kommentarer
Postat av: Andreas

Kan rekommendera Mobergs kokbok... så god mat!

2010-02-23 @ 19:03:48
URL: http://www.azdesign.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0