Little Dorrit

Tv-serien Little Dorrit på TV8
[Foto: IMDb.com]

Ikväll kl 20.00 börjar en ny dramaserie i åtta delar i TV8 som utspelar sig i 1820-talets England. Det är BBC som står bakom produktionen från 2008 vilket borgar för god kvalitet och bra skådespelarinsatser. Jag hade dock tittat på denna serie ändå därför att en av mina favoriter är med, nämligen skådespelaren Matthew MacFadyen. Jo, ni minns kanske hans porträtt av Mr Darcy i filmen Stolhet & Fördom gentemot Keira Knightley. Jag tyckte MacFadyen var en ypperlig Darcy med glödande blickar och talande kroppsspråk och jag hoppas att han i rollen som Arthur Clennam i serien Little Dorrit ger samma oefterhärmeliga och starka intryck.

MacFadyen i Little Dorrit
[Foto: Från feminema.wordpress.com]

Little Dorrit bygger på Charles Dickens roman och handlar om en ung kvinna vid namn Amy Dorrit. Hon arbetar som sömmerska för Arthur Clennams mor, för att försörja sig själv och sin pappa som sitter i fängelse. När Arthur kommer hem igen efter år utomlands fascineras han av denna unga kvinnas öde och familj. Han börjar ta reda på Amys bakgrund och springer på hemligheter som kanske hade varit bäst begravda. De mörka inslagen som har präglat Amys familjs historia sträcker sig även högre upp i samhället och till grupper och personer som minst av allt vill bli avslöjade eller skandaliserade. Oavsett hur serien artar sig, ser jag väldigt mycket fram emot att få njuta av Matthew MacFadyens härliga uppenbarelse och blå ögon som ser rakt igenom tv-rutan...

Som inredningskuriosa kan jag informera om att Little Dorrit också finns som tapetmotiv! Så för dig som verkligen fastnar för serien finns det alltså chans att göra upplevelsen permanent! :)

Little dorrit tapeter
[Foto: bolumrehberi.com]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0