Fredagsfavoriter

Funderar på att göra ett regelbundet inlägg som kallas Fredagsfavoriter, det vill säga ta upp företeelser, inredning, mat, mode eller annat som förgyller vardagen, hemmet och livet som jag gillar just nu. En liten lista på trevligheter helt enkelt. Jag brukar själv bli väldigt inspirerad av andras listor av det här slaget och under en längre tid har jag varit sugen på att göra egna. Jag börjar idag så får vi se var det slutar. Jag önskar dig en fin helg!
 
 
Mat: Äppelsäsongen pågår för fullt och det är bara att gratulera de som har tillgång till egna eller andras äpplen. Det gröna skafferiet bjuder på en egen variant av mjuk äppelkaka smaksatt med kardemumma och kanel. Och även något överraskande pelargon. Ska vi gissa att inspirationen kommer ifrån Bindelfelds senaste kok- och trädgårdsbok?
 
 
Trädgård: Bindefeld ja. Hans senaste bok heter Min trädgård är en fest där han bjuder inte bara på sin trädgårdsfilosofi och stilfulla bilder utan också en del recept. Han tar ingredienser från sin trädgård in i köket och så hamnar det så småningom på matbordet. Han besöker Bokmässan i Göteborg som pågår den här helgen för den som vill lyssna och köpa sig ett signerat exemplar.
 
 
 
Mode: Premium Quality är H&M:s senaste klädlinje som satsar på lite bättre kvalitet, det märks framför allt i materialval och även i priset. Det är aningen dyrare än H&M:s vanliga sortiment men tanken är att klassiska material och tidlösa snitt håller längre. En tanke jag definitivt gillar. Sköna kasmirtröjor, skinnkjolar och annat höstsnyggt.
 


Inredning: Danska formgivare, designers, grossister och inredningsarkitekter bjuder alltid på något inspirerande. I veckan tittade jag närmare på kollektionen hos Lene Bjerre och hennes "Säsongens must have". Vardagsporslin, dukar och kuddar med fjärilsmotiv, träljusstakar och andra fina inredningsdetaljer. Det är bara att hålla med. Man måste ha!
 
 
Skönhet: L´Oreal har samlat en diger skara av välkända kvinnor i film- och modebranschen för en gemensam kampanj till förmån för föreningen CéKeDuBonheur som arbetar för att förbättra livskvaliteten för barn och ungdomar på sjukhus. Varje kvinna har satt sitt namn på var sitt läppstift och nagellack. Ändamålet är gott och pengarna kommer göra nytta. Och så kan jag bara återigen konstatera att kvinnor är så vackra. I alla åldrar. Jag säger bara Jane Fonda, still going strong and beautiful! Och Julianne Moore, alltid gedigna skådespelarinsatser, alltid naturligt snygg. Den franska tidningen BIBA Magazine vet mer om kampanjen.
 
 
Film: När höstmörkret sänker sig finns det inget mysigare än att krypa in i den varma biosalongen. Det finns flera filmer som lockar till besök just nu. En är svenska dramat Min så kallade pappa med Mikael Nyqvist och Vera Vitali som handlar om en tretti-någonting sökande kvinna som längtar efter en bättre relation till sin far, och får chansen att återskapa förhållandet efter hans stroke och minnesförlust. Det pratas redan om guldbagge för Vitali...
 
Och så slutligen - Musik: Robyn & Röyksopp. De gör det igen. Samarbetar framgångsrikt. Ger oss poppärlor som fastnar, fyller en med energi, får mig att vilja uppsöka närmaste dansgolv (vardagsrummet) eller ge mig ut i löparspåret.  Do it again. Bäst just nu!
 

© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0