Fredagsfavoriter

Förra fredagen inledde jag något som jag kallar fredagsfavoriter och jag fortsätter med det denna första oktobervecka. Det blir en salig mix av olika områden, jag hoppas du blir inspirerad av något. Här kommer veckans lista!

Mode: Denna fredag börjar jag med mode och det blir en titt på H&M Conscious denim som släpptes i butik tidigare i veckan. Jeansprodukter är generellt sätt en miljöbov då tillverkningsprocessen kräver mycket vatten och kemikalier. Den här kollektionen produceras med mindre vattenåtgång. Sägs det. Bra inititativ och rätt väg att gå för modetillverkning. Den svarta klänningen har god potential att bli en klassiker i garderoben, och en skön jeansskorta är ett måste.
 

TV/Film: De senaste veckorna har jag följt långköraren The Tunnel, en franskbrittisk version av Bron. Riktigt, riktigt bra och spännande. Nu när den är slut så ägnas istället måndagskvällarna åt den danska serien Dicte med Iben Hjejle i huvudrollen. Dicte har en tonårsdotter, är journalist i Århus och råkar i sitt arbete hamna i den ena kriminalhärvan efter den andre. Och så lite romantik, relationstrassel och en smula dansk design samt rätt snygga kläder på det. Det räcker för mig!
 
Inredning: Lampor kan man inte få för många av. Det behövs många ljuskällor i ett hem. Jag tycker om belysning i alla dess former. Den här vackra varianten av takpendel, Lullaby, är designad av Monica Förster och faller mig i smaken. Den är gjord av stenpapper med lameller i ask. Stilfull, elegant och skir. Tillveras av Light Years.
 
Skönhet: Den här veckan gick vi som sagt in i månaden oktober. Och oktober förknippas för många med Rosa bandet-kampanjen som syftar till att uppmärksamma bröstcancer. Det finns flera Rosa bandet-produkter att köpa som stöttar kampanjen och forskningen kring bröstcancer.
 
Mat: Höst är grytor för mig. Värmande, stärkande och nyttiga som helst ska smaka himmelskt. Det finns många att välja på. Jag gillar kalops, fiskgryta eller en klassisk boeuf bourguignon som får stå på spisen i flera timmar och gotta till sig. Här i Per Mobers tappning.
 
Trädgård: Har du trädgård är det dags att plantera höstlökarna. De som kommer spira och blomma till nästa vår och sommar. En trevlig trädgårdsblogg som jag har stött på heter Trädgård i verkligheten. Den drivs av journalisten, trädgårdsmästaren mm Inger Palmstierna. Ambtiös, trevlig och pedagogisk blogg med inspirerande trädgårdsfokus.

Musik: Vi avslutar dessa fredagsfavoriter med Zara Larsson och låten Rooftop. Första fullängdsalbumet - 1 - släpptes precis och den här snart 17-åriga supertalangen har en röst som kan spräcka glas. Ovanligt mogen och insiktsfull också för sin ådler. Och nu ska hon "over there" och lansera sig. Det är bara att lycka till!
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0