Midsommartecken

[Foto: Hemmakatten]
 
Gårdagen firades traditionsenligt (i alla fall sedan några år tillbaka) med en tur till den fina herrgården Hofsnäs som ligger otroligt vackert på en sluttning mot sjön Åsunden några mil utanför Borås. Uppskattar det till att vi åtminstone var tusen midsommarfirare som hade samlats och vädergudarna var på vår sida. Solen var framme och regnet höll sig borta och alla verkade extra tacksamma för det. Hofnäs herrgård bjuder på midsommarstångresning, folkdanslag i fina folkdräkter, dans för barn (stora som små) runt midsommarstången, lotterier, chokladhjul, fiskdamm och café. Men köerna är som vanligt mycket långa till att köpa från caféets läckra utbud så det var inte för inte som jag sneglade på alla de förutseende kloka som tagit med egen picknickfilt och matsäck. Till slut blev det i alla fall en fika. Vi hittade en genväg till kaffe och nybakta munkar. Det är stämningsfullt med traditionellt midsommarfirande tycker jag. Stång, dans och musik hör till. Det påminner om barndomens bästa midsommarminnen vid Mälaren som jag mer än en gång tänker tillbaka på i dessa tider.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
Efter eftermiddagens firande styrde jag kosan till staden igen och det blev en god sill- och grillmiddag i trädgården. Delar av den i alla fall, den grillade oxfilén intogs faktiskt inomhus då det var allt för kyligt ute när solen försvunnit. Men den goda matjesillen, färskpotatisen, gräddfilen och den egenodlade gräsklöken avnjöts i alla fall i ljummen sol.
 
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
 
 

Kommentarer
Postat av: Borgmästaren

Ser trevligt ut och man frågar sig gång på gång varför inte midsommar blev vår nationaldag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0