Ut med julen

[Foto: Hemmakatten]
 
Idag dansas julen ut här hemma. Några dagar för tidigt jag vet. Enligt traditionen är det först tjugondag Knut den 13 januari som det görs, dvs 20 dagar efter juldagen. Det är den dagen Knut har namnsdag. Men jag är trött på julsaker nu. Och när jag googlade på denna dag inföll Knutsdagen faktiskt den 7:e januari (dvs idag) fram till 1600-talet i svenska almanackor. Men då bestämdes att Knut-dagen tillsammans med julens avslutande flyttades fram en knapp vecka till sin nuvarande plats den 13 januari. Anledningen till varför man "förlängde julen" sägs ha med kyrkan att göra (what else?) som ville förstärka sitt inflytande genom att förlänga jultiden.
 
För min del är det i alla fall så att efter årsskiftet och nyårsafton är man på något sätt redo för det nya och vill ha en ny start och då passar det bra med en förändring även inomhus. Jag njuter mer av adventsljusstakar och stjärnorna före jul. Kanske tar jag fram dem tidigare i år. Jag kände inte direkt för det i december som gick då jag precis hade varit på Kanarieöarna och jag var fylld av sol, värme och ljus och ville hålla fast vid det. Nu åker i alla fall grejerna ner i förrådet igen. Det enda som får vara kvar av julen är skumtomtarna. Alldeles för goda att sluta med!  Jag köpte med mig några påsar hem igår så det ska räcka ett tag… :)
 


[Foto: Hemmakatten]

 

© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0