Lugna stunder

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag har stort behov av lugna stunder i tillvaron. Stunder som bara är mina. Där jag kan bara vara, ta det lugnt, samla tankarna, låta axlarna sjunka ner, och gärna själv sjunka ner i soffan med en kopp te och fika. Gärna i sällskap med en god bok, en bra film eller ett glossigt magasin. Ibland i trevligt sällskap men oftast vill jag ha dessa stunder för mig själv för att få varva ner och hämta energi. En promenad kan fylla samma funktion. Dessa tillfällen är livsnödvändiga för mig. När tillvaron snurrar och förändras vare sig man vill det eller inte finns det alltid en viss trygghet och tröst i stunder som dessa. Men en värmande kopp Earl Grey. Sedan känns allt för det mesta lite bättre. Och det ges plats för en smula tillförsikt igen. Jag behöver det inför allt som komma skall. Det är en utmaning att försöka bevara lugnet och tilltron till sig själv när omständigheterna runt omkring en ändras. Hoppas på att stå stabilt förankrad när vinden blåser. Kierkegaard skrev: att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. Jag hoppas att jag vågar när dessa ögonblick infinner sig, och att jag vinner mig själv när jag vågar. Så länge jag får våga i min egen takt och ta språnget när jag känner mig redo.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0