Mode i litterär gestaltning

[Foto: Hemmakatten]
 
Det finns ett begrepp som heter litterär gestaltning - att ge djup till sin berättelse och sina karaktärer, att ge något en form eller en mening genom att visa upp det - och detta har nu blivit lyft till nya nivåer och satt i en ny kontext: shoppingsammanhanget. Det märkte jag idag när jag strosade inne i köpstaden Nordstan och gick förbi en lokal. Det som fångade min blick var det vackra porträttet av vår välkände författare August Strindberg. Vad är nu detta tänker jag och är tvungen att stanna. Vad gör Strindberg i Nordstan av alla ställen? Jag ser magasin, böcker. Är det en ny bokaffär som har öppnat? Eller ett nytt modernt bibliotek? Jag ser de vackra vinglasen, resegrammofonen, det stilfulla golvet. En retrobutik, en concept store? Sedan ser jag alla mjuka plagg som hänger i välordnade rader och förstår: jag har hamnat i ett nytt modetillhåll för medvetna män. Jag har hamnat hos Volt
 
Det är mycket snyggt inramat med litterära detaljer för att ge specifika signaler till en specifik målgrupp. Det är min analys i alla fall. Det är lite mer genomtänkt, lite mer stil. Med sikte på en målgrupp som förväntar sig lite mer när de shoppar kläder. Inte bara ett köptillfälle stundar, utan också en butiksupplevelse. Att skapa en berättelse runt - att gestalta - själva köpet, att skapa ett sammanhang som känns såväl trendigt som klassiskt, men framförallt visa en tydlig idé och skapa associationer kring butiken och dess sortiment. Jag uppfattar dessa associationer - ledord - som elegans, stilmedvetenhet och intelligens. Och då har jag inte ens studerat kläderna närmare...
 
Jag gillar det. Men så är jag ju också väldigt svag för litteratur och för just den här typen av signaler. Jag slår faktiskt mentala volter av inredningen... :) Men frågan är om Strindberg själv hade stannat särskilt länge i Nordstan om han själv fått bestämma. Nej, jag tror han snabbt hade spatserat vidare och stannat för att filosofera en stund vid en dimmig bro någonstans och sedan slagit sig ner i en mjuk sammetssoffa på Hotel Dorsia med en bärnstensfärgad dryck i ett vackert fasettslipat kristallglas...
 
Oavsett litterära preferenser tycker jag att du ska spana in butiken Volt på egen hand och se själv. Det är definitivt läckert gjort!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer
Postat av: Inger

Vilken spännande affär. Den måste jag besöka när jag kommer till Nordstan nästa gång.

2013-10-10 @ 08:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0