Barabicu

[Foto: Hemmakatten]
 
Igår möttes en tjejkompis och jag upp vid Barabicu, ett nytt tillskott på restaurangfronten i Göteborg. Läget bredvid Esperanotplatsen är bra och under sommaren var uteserveringen välfylld. Men det är inomhus som den stora upplevelsen väntar. Inredningen är spektakulär, medveten och genomtänkt in i minsta detalj. Industridesign, mycket plåt, stål och järn som samsas med varma och mörka träslag och cool belysning. Den läckra baren, det öppna köket, de handplockade stolarna, armaturerna som jag vill ta med hem... Här finns mycket att vila ögonen på. Bara toaletterna är värt ett besök, de rostiga ståldörrarna, den stora vattenkranen, de synliga rören ovanför handfatet...Hit ska du gå om du vill ha inspiration. Det är två av ägarna som står för inredningen och de måste ha lagt ner mycket tid och tankeverksamhet för att få allt att gå ihop. Som min väninna uttryckte det: Det är som att komma till New York. Så vill du ha hipp storstadskänsla utan att behöva åka till det stora landet i väster är det dags att bege sig till Barabicu. Maten är sparsmakad och god, vinglasen rymliga och stämningen hög. Jag åt gratinerade rödbetor med chèvre och min kompis en minipizza med manchego och svamp. Hit kommer jag att gå igen!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
Mina bilder gör inte stället rättvisa men du får förhoppningvis en känsla av hur det är.
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0