Energi?!


[Foto: Hemmakatten]
 
Jag undrar hur jag ska få mer energi just nu. Jag läste en artikel om hur man förstärker immunförsvaret och motverkar förkylningar och då var ett tips att tänka positivt. Det är kanske där jag måste börja. Därför att på sista tiden har jag haft svårt att "rycka upp mig" och se det som är roligt och bra i tillvaron. Dagarna känns mer som en lång transportsträcka mot... jag vet inte vad...
 
Att förkylningen ska ge med sig till exempel. C-vitamin, vitaminer, grönsaker och stärkande promenader i alla ära. Jag känner mig trött ändå och tankarna har känts lite tyngre att bära på sistone. Jag har en fysisk prestation som väntar - Finalloppet på lördag, sista delen sedan är Göteborgsklassikern avklarad - och fram tills för två veckor sedan kände jag mig stark och i form. Sedan kom förkylningen och nu känns det ovisst om jag ens kan vara med. Och om jag springer - hur bra är det med en förkylning i kroppen? (Lyxproblem jag vet, jag har tak över huvudet och mat på bordet men det är sådant som gör att det är svårare att lyfta sig själv just nu).
 
Sedan väntar jag på besked - och helst ett bra sådant. Jag tycker att jag har gjort vad jag kan. Talat om vad jag vill, vad jag är intresserad av och hur jag känner. Nu är det upp till andra. Och det är lite jobbigt att vänta på gensvar eller något svar överhuvudtaget. Jag tycker att det är lättare att ha något att förhålla sig till än att sväva i ovisshet. Det är på något vis enklare när målet är klart, när beslutet är fattat. Då vet man i alla fall. Och kan börja kraftsamla för nya tag. Det är enklare när man man vet vägen och kan börja navigera framåt. Blir väntan för lång och outhärdlig får jag väl helt enkelt söka nya vägar, andra alternativ. Inse att det är dags att ge upp och ta saken i egna händer och gå vidare. Men hur vet man när det är dags?
 
Ja, ja. Allt brukar lösa sig förr eller senare, på ett eller annat sätt. Det är "bara" själva förhållningssättet under tiden som jag behöver jobba med. Det går väl i perioder det där. Hur duktig man är på sitt förhållningssätt. Jag får försöka göra mitt bästa och hoppas på det bästa. Målet kan ändå vara att försöka stärka sig själv varje dag med positiva tankar. En del personer i min omgivning ger mycket och jag blir glad i deras närhet. Det är bra. Jag får fokusera mer på det som faktiskt fungerar och är positivt, på det som jag får och det som jag har möjlighet att ge, istället för det som jag inte får. Lättare sagt än gjort men man måste börja någonstans. Idag börjar jag där. Med en mer positiv tanke. Att idag blir en bra dag.
 
Har du tips eller kloka råd hur man hittar energi eller bra sätt och verktyg att hitta det positiva i livet så dela gärna med dig!
 
Just nu stärker jag mig själv genom att titta på bilder från sommaren. Jag längtar till värme, sol, ledighet och avslappning. Till goda middagar, naturupplevelser, skratt och roliga stunder. Till tydlighet, gemensamma mål och positiva förväntningar. Engagemang. En mer kravlös tillvaro. Där man tar vara på stunden. Och låter bekvämligheten, det "praktiska" stå tillbaka emellanåt för välbehövlig spontanitet, närhet och glädje. 
 






[Foto: Hemmakatten]

På bilderna: Vackra Österlen; Smygehuk, Kåseberga, Ystad, Glemminge, Abbekås.
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Visst är det lite konstigt och väldigt tur att det alltid på något sätt löser sig!

Jag tycker denna årstid, mörkret är jobbigt...men försöker också att finna positiva saker i det, inte lätt alla gånger.

KRAM

2012-11-02 @ 07:38:08
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Postat av: Annika

Hej! Härliga bilder. Kan det vara så att du är hösttrött? Jag var alltid deprimerad under höst och vinter förut. Men nu verkar det ha försvunnit.
Kanske du ska ha lite små roligheter på gång :) Kan ju vara småsaker som förhöjer tillvaron bara.
Tänk att hösten är väldigt kravlös, sitta inne, läsa en bok, titta på film och mysa :)
Hoppas du blir bättre.
Kram

2012-11-02 @ 08:01:06
URL: http://vikeskars.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0