Andra chansen


[Foto: Hemmakatten]

Andra chansen. Ja, då tänker jag inte på mediokra melodifestivalbidrag som ännu en gång ska spelas i tv för att de inte var tillräckligt bra för att kvalificera sig till final första gången. Nej, jag tänker på att få en andra chans i livet. Och att försöka ta vara på den. Om möjligheten att återigen bli lycklig eller skapa sig ett gott liv uppenbarar sig gäller det att grabba tag i den chansen och våga pröva. Du har bara ett liv. Ta vara på det.

Jag har läst en del böcker om människor som trots en svår barndom eller traumatiska upplevelser orkar resa sig igen och glädjas över livet ändå. Att inte låta det förflutna trycka ner och förstöra nuet eller framtiden. Svåra händelser präglar en, till det bättre eller till det sämre. Det är verkligen en utmaning att låta erfarenheter bli "goda" erfarenheter som man lär sig av och växer av. Men det går. Mycket handlar om förhållningssätt och vilka strategier du har för att leva ditt liv. Med socialt stöd, en inneboende kraft (av överlevnadsinstinkt, jävlar anamma och humor) och tron på att det kommer att bli bättre går det att hitta en väg framåt igen.

Det gäller att leva sitt liv för sin egen skull. Så att jag blir lycklig för min egen skull, och att jag gör det som jag själv har behov av (dock inte på bekostnad av någon annan). Att man följer sitt hjärta och gör det som man mår bra av. Att jag omger mig med människor som gör mig glad, lycklig och ger energi. Att jag söker mig till sammanhang som jag växer av och blommar i.

Det finns så många som har fastnat i gamla rutiner, i uppkörda spår. Som hålls tillbaka av rädsla, av att inte exakt veta vad framtiden kommer att ge i det nya. Människor som skulle må mycket bättre av att tänka nytt, känna nytt, agera nytt. Att leva sitt liv utifrån någon annans förväntningar, krav eller traditionella föreställningar om hur det "bör vara" är ingen lyckad lösning. Snarare en säker väg till olycka, disharmoni och flyktstrategier för att glömma tristessen/missnöjet.

Nej, hellre då våga ta steget ut i det okända, eller in i det nya. För att se om vingarna bär. Och i alla fall känna sig stärkt av att jag lever som jag själv vill. Att jag gör det som jag själv vill. Att jag försöker ta chansen att hitta en liten bit lycka i det här som kallas livet. Livet går tillräckligt fort och är tillräckligt bräckligt ändå för att man inte ska ta tillvara de möjligheter och tillfällen som kommer i ens väg. Jag tycker inte att man ska slösa tid och resurser på det som i längden inte ger en något. Satsa fullt ut på det som känns bra istället. För alla har ett val. Det gäller bara att våga. Så det blir dagens tanke. Våga ta andra chansen i livet när den dyker upp. Chansen till ett bättre och lyckligare liv. Våga göra denna dag, den första dagen på resten av ditt liv, till en riktigt fin dag. Så ökar säkert sannolikheten att även morgondagen blir god.





[Foto: Hemmakatten]

Ett axplock av bilder från ett blomstrande Käringön sommaren 2011. Perenner som får en ny chans varje år...

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten

Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Så fantastiskt bra skrivet o fina bilder! Jag gillar speciellt de här raderna...

" Det gäller att leva sitt liv för sin egen skull. Så att jag blir lycklig för min egen skull, och att jag gör det som jag själv har behov av (dock inte på bekostnad av någon annan). Att man följer sitt hjärta och gör det som man mår bra av. Att jag omger mig med människor som gör mig glad, lycklig och ger energi. Att jag söker mig till sammanhang som jag växer av och blommar i."



Jag tycker om tv-programmet "Livet blir bättre" på kanal 3. Där man får se kända personer som haft en svår bakgrund av olika omständigheter men ändå lyckats ta sig framåt till ett annat liv.



2012-03-04 @ 22:43:54
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Denise 22 - mamma till Kevin 6

JA! Den filmen är enormt bra! Helgen har varit fantastisk, men som vanligt passerar den lite för fort än vad den borde :) Man borde egentligen få vara ledig på måndagar också. Då känns det inte lika långt till helg längre ;) Hoppas din helg varit bra också!!

Kram!

2012-03-04 @ 23:04:08
URL: http://familyportrait.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0