Botaniska Trädgården



[Foto: Hemmakatten]
 
En tur till Botaniska trädgården hör sommaren till. Stillheten var påtaglig om man jämför med folklivet under Kulturkalaset. En skön kontrast just denna dag. Det spirar och grönskar så det står härliga till. Det är ljuvligt att vandra och ta in alla doft- och synintryck. Att gnugga fingrarna mot timjanblad i Örtagården och slå sig ner på en bänk och höra vattnet porla i fontänen. Och sedan efter ännu mer strosande njuta av en äppelkaka med vaniljsås i den lummiga omgivningen. Botaniska trädgården är fantastisk vacker så här års och jag kan inte få nog av all färgsprakande blomsterprakt. Här går det också alldeles utmärkt att ta med sig en egen picknickkorg och ta någon av de stora gräsmattorna i besittning. Det finns plats för alla. Ung som gammal. Både stora och små.
 

[Foto: Hemmakatten]
 
Är du det minsta intresserad av växter, botanik, odling eller enbart vill få inspiration till din egen trädgård eller balkongplantering så är ett besök i Botaniska trädgården ett måste. Här finns både växthus och butik. Jag måste ha blivit påverkad av alla härliga blommor för när jag kom hem köpte jag två stora hortensia att plantera till balkongen. Ett lyft vill jag lova! Det enda jag hade önskat som skulle kunna lyfta Botaniska är lite bättre kvalitet på cafét. Helt ok, men jag som van tedrickare hade helst velat kunna välja på något annat än Lipton påste... Utplockat i sortimentet tyvärr. Och äppelkakan värmes visserligen men den var ändå kall i mitten. Nåväl, kan bara konstatera att det finns förbättringspotential. Det goda vädret höll humöret uppe ändå.
 

[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag tyckte det var jättevackert där när vi gjorde ett besök där i somras.

2012-08-22 @ 13:43:56
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0